Anpassad sökning

lördag, april 22, 2023

2019 Angels & Cowboys Proprietary Red Sonoma County

 

2019 Angels & Cowboys Proprietary Red Sonoma County

När det dyker upp Zinfandelviner i Sb:s beställningssortiment (eller rättare sagt bland ordervaror som det kallas nu för tiden), känner jag ett stort behov av att beställa och testa. Precis så var det med det här vinet. Trots det tveksamma namnet och att information på hemsidan egentligen inte gjorde mig speciellt nyfiken. Detta var i oktober förra året och priset för en flaska låg på 349kr.

Bakom namnet Angels & Cowboys ligger affärsmannen Yoav Gilat som arbetat en hel del med marknadsföring av både alkoholfria och alkoholhaltiga drycker som Red Bull, Corona, Beringer och SKYY Vodka. 2014 startade Yoav Angels & Cowboys tillsammans med Michael Schwab som är grafisk designer. Just etikettens design verkar vara väldigt högprioriterad när det gäller Angels & Cowboys.  Om den blivit lyckad är så klart upp till vars och ens tyckande.

Men innehållet i flaskan är så klart det viktigaste. Tyvärr har jag haft problem att få fram info om vilka druvor man använt. Angels & Cowboys har ingen info på sin hemsida om årgång 2019 och på andra sidor jag hittar är informationen inte konsekvent. Att Zinfandel är den stora ingrediensen verkar stå klart men vilka andra druvor som använts råder det delade meningar om. På de sidor som jag kollat på (mestadels olika webbbutiker) nämns Syrah, Petite Sirah, Carignane, Merlot, Grenache, Sangiovese och Petit Verdot. 

Jag dricker 2019 Proprietary Red från Angels and Cowboys till aligot - den underbart ostiga potatispurén, stekta bitar av biff med vitlök och smör, ugnsrostad brysselkål samt en rödvinssky. Maten blev toppen men vinet, som jag inte gillade alls, var helt fel. Sötman i Angels & Cowboys Proprietary Red är väldigt
hög och här skulle möjligtvis något med rejäl chilihetta fungera bättre.

Vinet har en kryddig och syltig doft med mörka bär som björnbär, blåbär och mörka bigarråer tillsammans med vanilj. Smaken är väldigt söt och syltig med björnbär och plommon. Vinet är väldigt mjukt och alkoholen sticker ut en del. Helt ofattbart att James Suckling har gett ganska höga betyg åt detta elände och att Decanter skrivit att det är ett "A well-done wine". 

Till sist några rader till er som följer mig på Instagram. Mitt konto har blivit kapat och det är inte jag som skickar konstiga meddelanden till er. Jag har anmält till Meta men än har inget hänt. Jag kan bara be om ursäkt för de problem och misshagligheter detta kan ha orsakat. Till mitt försvar kan jag bara säga att vad jag vet har jag inte klickat på några som helt konstiga länkar eller liknande.


Garlic-Butter Steak Bites (länk till recept i texten).



UPPDATERING DAG 2

Som ni säker förstår blev det inte mycket mer än ett glas Angels & Cowboys till min middag. Korken åkte på flaskan för att ge det en ny chans dagen efter. Och faktiskt har vinet vunnit lite på att få lite mer luft. Jag gav det lite mer än två timmar i karaff när jag först öppnade det men det hade nog lönat sig att låta det stå i karaff hela dagen. Självklart är det fortfarande ett alldeles för sött vin för min smak men det rätt ska vara rätt och riktigt så dåligt som jag tyckte det var i går är nog liite orättvist. Om någon sitter på en flaska råder jag er att låta den ligga kvar i källaren i åtminstone fem år.

Inga kommentarer: