Anpassad sökning

söndag, mars 22, 2020

2016 Ravenswood Vintner's Blend Zinfandel

 
2016 Ravenswood Vintner's Blend Zinfandel

För kanske 20 år sedan drack jag Zinfandel oftare än vad jag gör i dag. Då var Vintner's Blend från Ravenswood den zin jag tyckte var bäst och som fanns i de flesta av Sb:s butiker.  Dessutom låg vinet i en schysst prisklass. 2009 kostade vinet fortfarande under hundringen.

Detta gjorde att Ravenswood Vintners Blend länge var min stående rekommendation om någon frågade efter Zinfandel eller helt enkelt efter ett fruktigt och bärigt vin. Men efterhand som smaken förändrats har Ravenswoods basvin fallit lite under min radar. Därför var det extra spännande att prova vinet igen. Jag måste direkt säga att det var en mer positiv upplevelse än vad jag hade väntat mig.

En ring av korpar

Det var 1976 som Joel Peterson arbetade med det som skulle bli Ravenswood Winerys första årgång. Det var bråttom att få in druvorna eftersom en storm var i antågande. Tre korpar övervakade arbetet och de var dessa som sedan hamnade i ring på etiketterna. Den berömda loggan skapades av den lokala konstnären David Lance Goines. Tydligen är hans skapelse i dag inte helt ovanlig som tatuering...

1979 fick Peterson strålande omdöme för sina viner och hamnade i topp vid en stor provning i San Francisco. Detta gjorde att det satsades pengar på det lilla vineriet och Peterson kunde knyta odlare till sig som levererade druvor. 1982 började Rawenswood göra Zinfandelvin på druvor från flera olika odlare och vingårdar. Detta ledde i mitten på årtiondet fram till Vinter's Blend som ganska direkt gjorde succé och sedan dess är Ravenswoods storsäljare. Jag vet inte hur mycket som tillverkas varje år av detta vin men det handlar om en ansenlig mängd flaskor. Ravenswoods totala årliga produktion överstiger i dag en miljon lådor och Vintner's Blend utgör definitivt lejonparten av dessa.  

Naturlig jäst

40% av druvorna i vinet kommer från Ravenswoods egna vingårdar i Sonoma, Dry Creek Valley, Russian River Valley och Alexander Valley. Resten kommer från kontrakterade odlare runt om i Kalifornien. Druvblandningen består av 76% Zinfandel 3% Petite Sirah och 3% icke namngivna blå druvor. Vinet har jäst på sin naturliga jäst och har sedan legat på franska ekfat i 9 månader. 35 % av faten var nya. 

2016 Ravenswood Vintner's Blend Zinfandel går emot rådande (svenska) zinfandeltrend och innehåller mindre än 3% socker. Bra! Det gör att det rejält fruktiga vinet inte tippar över i ett rött dessertvin utan håller sig en bit borta från syltburkarna. Däremot klarar det av kryddig mat på ett förtjänstfullt vis. Doften är full av både röda och mörka bär plus en hel del fat och en aning peppar. Som sammanfattning får man kanske säga att man får vad man betalar för. I detta fall 135 kr. Då handlar det om ett ganska enkelt vin utan större djup och nyanser. Men vem hade räknat med det? Jag gillar ändå Ravenswood Vintner's Blend i sin fruktighet och rättframhet.

Jag dricker vinet till enchiladas utan tomat eller någon annan sås som rullarna simmar i utan en på utsidan ganska torr variant. På insidan handlar det om en ganska typisk svensk fyllning. Det innebär så klart köttfärs. Denna gång kryddad med min egen kryddmix och chipotle i adobo. Naturligtvis får färsen sällskap med massor av cheddar.

Enchiladas med köttfärs

Inga kommentarer: