Anpassad sökning

lördag, december 08, 2018

2015 Substance Sauvignon Blanc

2015 Substance Sauvignon Blanc

Just nu finns det två viner från Substance i beställningssortimentet på Sb. Båda är på Cabernet Sauvignon. Den ena varianten är från 2016 och den andra från 2014. Den senare finns endast på magnumflaska. 2015 Sauvignon Blanc köpte jag i april då 1200 flaskor släpptes i det tillfälliga sortimentet. Vinet kostade 199 kr.

Vi dricker vinet till en härlig fisksoppa på torsk, lax och räkor som vi kryddar med saffran och fänkålspollen och serverar med cironailoli och bröd. Supersmarrigt men tyvärr blir vinvalet inte mitt i prick. Årgång 2015 av detta vin, skiljer sig en hel del från vad jag minns av tidigare årgångar jag smakat och tyvärr inte på ett enbart positivt vis. Jag har dock svårt att sätta ord på min kritik. Vinet blir mest märkligt och jag undrar om det är mig eller vinet det beror på...

Vinet doftar champinjon, sparris, vitt bröd och citrus. Det senare återkommer i smaken, både som frukt och i form av fromage. Vi hittar också vanilj. 2015 Substance Sauvignon Blanc blir något av en besvikelse och jag hoppas att nästa årgång som kommer till Sverige blir annorlunda och mer i min smak. 

Fisksoppa på lax och torsk med räkor och huvudsakligen kryddad
med saffran och fänkålspollen.

Inga kommentarer: