Anpassad sökning

lördag, april 27, 2024

2020 Calera Pinot Noir Central Coast


Jag har inte kollat speciellt ordentligt men tidigare har denna bas-pinot från Calera i Hollister, San Benito County, varit det vin som oftast hamnat på bloggen. Jag misstänker att det fortfarande kan vara så men är som sagt inte helt säker. Däremot vet jag att det är ett väldigt bra vi som jag tycker mycket om. Finns just nu i massor av Sb:s butiker. Priset ligger på det i sammanhanget moderata 299 kr. Vi plockar fram en flaska när vi bestämt oss för att tillaga en citronkyckling som vi serverar med rostad potatis, grillad sparris och en örtsås. 

Vinet doftar jordgubbe, björnbär och bigarråer. En del svartpeppar har letat sig i bilden och en lätt rökighet. Kan det var skogsbränderna jag nämnde i förra inlägget? Vinet har en relativt hög men avrundad syra. I smaken handlar det om hallon, blåbär och lakrits. Enkelt men bra och även om årgången kanske inte lockar till nya inköp kommer vi hålla oss framme när 2021 lanseras i Sverige.

Citronkyckling med rostad potatis som vi serverar med
grillad sparris och örtsås.


Inga kommentarer: