Anpassad sökning

lördag, februari 25, 2023

2016 Raen Winery Pinot Noir Fort Ross-Seaview Home Field Vineyard


2016 Raen Winery Pinot Noir Fort Ross-Seaview  Home Field Vineyard


Det var länge sedan jag publicerade något nytt inlägg på den här bloggen men jag har saknat det och tänkte göra ett nytt försök. Det finns inte någon direkt anledning till min bloggpaus mer än att jag kände mig trött på det och jag hoppas att uppehållet givit mig ny kraft. Jag kommer att fortsätta fokusera på amerikanska viner, främst från Kalifornien. Helt enkelt därför att jag  fortfarande tycker vinerna därifrån är godast och mest intressanta.

Raen Winery i Sebastopol, en bit utanför Santa Rosa och ganska mitt emellan Napa Valley och Indiska oceanen, gör vin på druvorna Pinot Noir och Chardonnay. Bakom firman ligger bröderna Carlo och Dante Mondavi, barnbarn till Robert Mondavi, USA:s förmodligen mest kända namn när det gäller vin.

Carlo och Dante Mondavi startade Raen 2013. Namnet som ska uttalas "rain", står för det aningen pretentiösa Research in Agriculture and Enology Natrurally. Druvorna till vinet kommer från vingården Home Field vars totala yta omfattar mindre än två hektar. Pinot Noir-druvorna som växer här är av klonen 777. Home Field som ligger lite mer än 300 meter över havet och 3 km från Indiska Oceanen, är förhållandevis sval och druvorna plockas ganska sent.   

80% av druvorna jästes i hela klasar och endast naturlig jäst används. 10% av juicen har legat på fyra år gamla lufttorkade franska fat och 90% på neutrala fat. Vinet har inte klarnats eller filtrerats.



2016 Raen Pinot Noir Home Field köpte jag på Sb i december 2019. Självklart kunde det få ligga i åtminstone 5-10 år till men det är så himla bra nu och jag har svårt att se att det skulle kunna bli bättre. 

I doften dominerar hallon men här finns också jordgubbar, kryddor och en aning söt citrus. 
Smaken är fruktig men med en liten syra som fräschar upp och smak av hallon, körsbär och en aning apelsin. Ett mycket mjukt vin men med en viss tannintorrhet. Väldigt, väldigt bra!

Sås på kokosmjölk

Vi bestämde att vi skulle dricka Raen Pinot Noir till en lyxig husmanskost. Vi lagade köttbullar på lika delar fläskfärs och nöt, kokade potatis och gjorde puré, rörde konjakslingon och kokade morötter. Inga konstigheter så långt. Det som var lite speciellt och annorlunda var såsen. Med inspiration från Maria Borelius bok "Hälsorevolutionen Kokboken" som Jen varit med och stylat (kläder - inte maten) gjorde vi en brunsås baserad på kokosmjölk. Det blev över förväntan gott!


Gräddig sås utan grädde 

4 pers

1 burk kokosmjölk (400ml)
1 msk kalvfond
1/2 msk ljus soya
1 msk ansjovisspad
citronjuice
salt
peppar
2 msk maizena utrört i lite vatten

Häll kokosmjölk i stekpanna där köttet stekts. Alternativt stek en gul lök i lite olja och gör såsen i samma stekpanna. Häll i fond, soya och ansjovisspad. Koka upp och sjud i några minuter. Smaka av med citronjuice, salt och peppar. Red ev med maizena utrört i vatten.

Potatispuré och köttbullar med morötter, konjakslingon, pressgurka
och sås gjord på kokosmjölk.

7 kommentarer:

Anonym sa...

(A:)
Johan,
Kul att se dig igen. Fler borde komma tillbaka.

Anonym sa...

Yay! Tack! Nu behöver jag förhoppningsvis inte spamma dig med frågor om recept & dryck! 🙈😂❤️

johan p sa...

Jag tackar ödmjukast!

Anonym sa...

He’s back!

johan p sa...

"Just like Pearl Jam, I'm still Alive", som House of Pain så vackert skaldade en gång i tiden ;-)

Anonym sa...

Hade missat comebacken tills nu. Underbart. Rock on!

johan p sa...

Härligt att du hittat tillbaka!