Fetzer försöker locka nya kunder genom sin satsning på nya viner med nya etiketter, nya förpackningar och en ny hemsida. De nya förpackningarna som är 187 ml vinglas i röd respektive gul plast lär nog knappast komma till Sverige.
Serierna kallas Crimson (rött) och Quartz (vitt). På den röda sidan finns en blend, en Cabernet Sauvignon och en Pinot Noir. På den vita handlar det om en blend och en Chardonnay. Av dessa finns endast Quarts Chardonnay på Sb. Druvorna är från i stort sett hela delstaten och består av 97% Chardonnay och 3% andra vita druvor. En flaska kostar 90 kronor.
Crimson och
Quarts-satsningen vänder sig uttalat till generation Y, alltså
folk födda från ca 1980-tidigt 2000-tal. I USA kallas dessa för millennials och märkligt nog innehåller vinets så kallade tech sheet mer info om denna grupp konsumenter än om vinet. Det framgår bland annat att:
- 35% of older Millennials between the ages of 25-34 drink wine at least once a month, representing the second largest age group of wine drinkers.
- Millennials regard eye-catching designs as the most important factor for package design (including wine).
- US Millennials tend to prefer domestic wines to imported wines mainly within the $10-$15 retail price point.
Men jag förstår att Fetzer gärna talar om annat än vinet för 2012 Fetzer Quartz Chardonnay är inte bra. Smaken av skumbanan är bitter och i eftersmaken finns det en otrevlig bismak som jag inte har något bra namn på. Jen är något mera positiv än vad jag är. Vi är däremot överens om att doften är fruktig, frisk, söt och ganska trevlig.
Lax på spett med ugnsgrillade rotfrukter och chipotlecrème. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar