Anpassad sökning

lördag, september 20, 2008

2006 Schild Estate Wines Shiraz

Det blev inte så mycket inhandlat från nyhetssläppet 1 september men några spännande viner blev det och vi fortsätter beta av dessa. I dag har det blivit dags för en Shiraz från Barossa som ligger i delstaten South Austalia.

Familjen Schild som driver vineriet härstammar från Polen och utvandrade till Austalien i mitten av 1800-talet men det var först 1998 som Schild Estate började tillverka vin under eget namn.

2006 Schild Estate Shiraz har stor och fruktig doft där björnbär först träder fram men efterhand också salt torkad skinka och tobak. I munnen är vinet mycket mjukt och bärigt och tanninerna blyga. Svarta vinbär är det första som slår mig men sedan också vanilj och björnbär. Vinet är aningen syltigt och det gillar jag! Över både doft och smak svävar de amerikanska ekfaten. Vinet får högsta betyg av Jen och jag är benägen att hålla med henne även om jag för att utdela MVG skulle vilja ha lite mer komplexitet.

För att matcha den austaliensiska shirazen gör vi lammburgare med dragon, chili och vitlök i färsen. Vi lägger burgarna på skivor av stekt surdegsbröd och låter lite västerbottenostsmör smälta ut över köttet. Dressing hoppar vi över men garnerar med sallad, bacon, stekt aubergine och gurka. Det blir mycket gott och experimentet med dragon i det malda lammköttet fungerar utmärkt. För att komplettera det hela gör vi en enkel ekbladssallad som vi dressar med olivolja och crema de balsamico. Sötman i dressingen möter upp det syltiga dragen i vinet på ett förtjänstfullt sett och tillsammans blir det hela ganska perfekt.


Västerbottensostsmör

150 g smör, normalsaltat
1 dl Västerbottensost, riven
1 msk gin
salt, vitpeppar

Låt smöret bli rumsvarmt, vispa upp det och blanda i ost och sprit. Smaka av med salt och peppar.

Recept av Susanne Jonsson som rekommenderar Sherry, Whisky eller brännvin istället för gin som vi trodde ännu bättre skulle matcha upp till vinet och det fungerade strålande bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gin låter absolut som ett bättre alternativ än whisky.
/En som gjort en mycket spännande och speciell whiskysås på Laphroiag

johan p sa...

Japp, jag tror inte riktigt på whisky i smöret men gin var utmärkt tillsammans med Västerbottenosten.

Berätta gärna om Laphroaig-såsen. Whiskysås kan ju vara jättegott t ex till fläskfilé - även om jag inte lagat det så ofta. Här följer ett gammalt recept jag använt som jag hittat på nätet någonstans men jag minns inte var.


Whiskysås (4 pers)

25 g smör
1 lök, finhackad
1 msk tomatpuré
3 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1/2 dl whisky
1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
1/2 tsk peppar
1/2 msk sojakulör

Smält smöret i en kastrull. Fräs löken i smöret i ca 1 min. Tillsätt tomatpuré och fräs vidare i ca. 1 min. Tillsätt grädde, mjölk, whisky, socker, salt och peppar. Låt såsen koka upp och koka den på medelhög värme under omrörning i ca 2 min. Tillsätt soja och smaka av.