Anpassad sökning

torsdag, januari 31, 2008

2004 Descendientes de José Palacios Pétalos

2004 Descendientes de José Palacios Pétalos

Efter ganska omfattande funderingar kom jag fram till att 2004 Descendientes de José Palacios Bierzo Petalos nog skulle passa till dagens ganska svåra mat. Eftersom det visade sig fungera så bra tänker jag inte skriva "chansning". När jag säger att det var svår mat menar jag att smakerna på den kryddrökta fläskfilén med ingefärs-/citrongräddfil och limemarinerade bönor spretar åt alla håll och att det definitivt inte var självklart vilket vin vi skulle dricka till. Jag visste dock att jag ville ha något ganska stramt.

Vi har tidigare druckit några flaskor av samma årgång av detta vin men senaste gången var på hösten 2006. Då till en blodig biff och en hel del kan och bör ha hänt sedan dess. Men allt har bara blivit till det bättre och mina funderingar om mat visar sig stämma bra. Vi drack samma vin i slutet av förra året men då av årgång 2006 och tyckte mycket om det men 2004 är idag ett klart bättre vin.

Vinet är mycket mörkt rött, nästan lite lila i kanterna och har en fantastisk doft som är ganska fruktig (moreller och svarta vinbär), jordig och med en hel del rök och en hint av lakrits. Det är direkt vid öppnandet ganska tanninrikt men mjuknar efter någon timme och lämnar kvar en liten och angenäm strävhet. Frukten är större än vad jag väntat mig och precis som i doften är det en hel mörka bär. Mycket gott men tyvärr vår sista flaska.

Den ”spretiga” maten kan du läsa mer om i recepten nedan. Kan varmt rekommenderas!


Kryddrökt fläskfilé med ingefärs-/citrongräddfil och lime-
marinerade bönor

2 pers

300 g fläskfilé, putsad från senor
liquid smoke
2 msk paprikapulver
1 tsk nymalen (grovt) svartpeppar
Salt
Smör och olja till stekning

Pensla köttet med liquid smoke. Rulla filén i paprikapulver, svartpeppar och salt. Stek köttet i panna och baka klart i ugn på 95 grader tills innertemperaturen når 65 grader. Ta ut och låt vila 10 minuter.


Ingefärs-/citrongräddfil

2 dl gräddfil
1 kruka gräslök, hackad
1 tsk ingefära, färskriven
Pressad citron
Salt, peppar

Blanda alla ingredienserna och smaka av med salt och peppar.


Limemarinerade bönor

200 g små svarta bönor (Fagioli Neri) på burk
200 g cannellinibönor p burk
1 kruka hackad färsk koriander
1/2 lime (rivet skal och saft)
1/2 msk olivolja
1 nypa flingsalt
grovmalen svartpeppar

Häll bönorna i ett durkslag och skölj dem i kallt vatten. Låt rinna av väl. Lägg över i en skål. Blanda bönorna med övriga ingredienser och låtstå minst 20 minuter.

Receptet kommer från Systembolaget.


Inga kommentarer: