Anpassad sökning

onsdag, januari 02, 2008

Mysingen Midvinterbrygd (Nynäshamns Ångbryggeri)

Strax före jul gjorde jag och farsan egen grovmalen korv med bland annat älg, hjort, rådjur och svinhjärta. Korven smaksattes med cognac och öl (och en hel del torra kryddor, se nedan) och röktes i farsans rökeri. Vi och andra som provat är överens om att det var ett mycket lyckat första försök. Till nästa år ska vi göra några ändringar i receptet för att få en korv som ännu bättre fungerar att ätas som tilltugg eller pålägg utan ytterligare tillagning förutom rökningen. Vi tänker bland annat helt utesluta tillsats av späck eller annat fett.

I dag provade jag att steka den rökta korven och till det hade vi potatismos, rödkål och givetvis senap. Korven påminner i smaken en del om isterband, en delikatess jag älskar. Jen som inte har samma svaghet för denna småländska specialitet uttrycker ändå stort gillande för korven.

Till detta provar vi ett öl från Nynäshamns Ångbryggeri som döpts till Mysingen Midvinterbrygd efter vattnet mellan Utö och fastlandet. Jag har provat flera av bryggeriets öl tidigare. Indianviken Pale Ale är min favorit men också Bedarö Bitter är mycket fin.

Midvinterbrygden är kryddad med muskot, kummin, nejlika, vanlij och färskrivet apelsinskal. Den doftar svagt kryddigt och har en ton karameliserat socker och citrus men också av banan. I smaken finns det toner av klassisk julöl men med betydligt mer beska. Kryddorna återkommer men tar aldrig över. Det har är helt klart en ny favorit och jag ska lägga undan några flaskor till nästa vinter då jag tror smakerna har harmoniserats ännu bättre.


Bo P:s korv

0,7 kg fransyska av hjort
1,4 kg rådjursskank
1 kg ryggbiff av älg
0.8 kg svinhjärta
0.9 kg späck
1,1 kg sidfläsk
0.7 kg kokt skinksvål (från julskinka)
10 m fjälster av svin

2 tsk torkad chilifrukt
2,5 tsk riven muskotnöt
5 tsk stött svartpeppar
5 tsk nejlika
5 msk salt
5 msk socker
1,3 dl god cognac
4 dl dansk öl

Mal köttet en gång på grövsta inställningen. Skär fettet i tärningar. Blanda kött, fläsk och kryddor. Fyll fjällsterna. Rök tills korvens innertemperatur når 85 grader. Torka av en överflödigt fett och torka på sval plats i några dagar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eller häng korven tills nästa jul vettja :). Bedarö Bitter är en riktig favorit hos mig åxo!

johan p sa...

Nog det godaste ölet jag druckit under året.

Ska skicka ditt förslag om korven till farsan...

Anonym sa...

Ojojoj, vad den korven lät god! Nästa gång ni lagar till en liknande vill jag vara med och smaka en bit! ;-) Gärna ihop med en Rauchbier från Bamberg.

johan p sa...

Eftersom farsan inte var riktigt nöjd med korven blir det nog en del förändringar till nästa gång. Jag tror att vi då kommer att satsa på enbart vilt- och oxkött och dra ner på mängden fett.