Anpassad sökning

söndag, juli 17, 2011

2008 Wente Vineyards Zinfandel Beyer Ranch


Jag är hundvakt. Eftersom vädret är OK och jag har tillgång till en grill väljer jag såklart att använda den för att laga middag men istället för att göra något märkvärdigt matexperiment blir det korv med bröd! För att lyxa till det lite extra det är ju ändå lördagskväll, får den utmärkta kryddiga vikingkorven från SP Chark i Asmundtorp sällskap av en skiva bacon, ost, karamelliserad lök, jalapeños, ättiksgurka och en fruktig BBQ-sås med persika. Till detta en zin som tar mig med storm.

En vacker men något blåsig dag vid öresundskusten på Råå.
Wente Vineyards har jag tidigare endast hört talas om på grund av samarbetet med Annika Sörenstam. Via Grand Vinum finns nu 2006 Annika Syrah och 2008 Annika Chardonnay att beställa på Sb. Jag har inte provat någon av dessa. Delvis för att de är ganska dyra (744 respektive 390 kr), delvis för att jag är skeptiskt inställd till vin som säljs med något känt namn som dragplåster.

Wente Vineyard Zinfandel Beyer Ranch lider varken av att förknippas med någon kändis eller att det är dyrt. Tvärtom. Priset i beställningssortimentet ligger på 140 kr. Till det priset tycker jag att detta vin är årets kap och kanske precis vad jag letat och längtat efter; en riktigt bra och billig zin!

Wente Vineyards ligger i Livermore AVA, några mil inåt landet från San Fransisco Bay. Mitt på dagen är det varmt här men morgon och kväll kyls området av vind och dimma som sveper in från Stilla Havet genom Golden Gate.

Livermore är en av de äldsta vinregionerna i Kalifornien och fick sitt namn från Robert Livermore som planterade de första vinrankorna här på 1840-talet. Wente som startades på 1883 var ett av de första kommersiella vinerierna i Livermoore. I dag förfogar man över 800 ha ekologiska duvodling i Livermore Valley. Förutom Zinfandel växer här Chardonnay, Merlot och Cabernet Sauvignon.

2008 Wente Vineyards Zinfandel Beyer Ranch är gjort på 100% Zinfandel från  tre olika vingårdar. Druvorna jästes separat och har legat 16 månader på "amerikanska-, franska- och östeuropeiska fat". Hur stor andel av dessa som var nya framgår inte av Wentes hemsida.

Vinets doft innehåller massor av solmogna röda- och mörka bär. Här finns hallon, jordgubb, körsbär, björnbär och röda plommon. Plommonen finns också med som marmelad och här finns i zinfandelvin klassisk svartpeppar och lite mindre klassisk eukalyptus. Fat och vanilj får väl också räknas till det lite mindre oväntade dofterna när det handlar om Zinfandel.

Plommonen återkommer i vinets smak som är mer ljusröd än björnbärssvart. Här finns sötma men mindre än väntat och en behaglig syra vilket gör att gelé kommer närmare i smaken än sylt. Här finns också tydliga drag av krokant. Jag upplever Beyer Ranch Zinfandel som ett välgjort och fint balanserat vin men eftersom jag sitter utomhus och det inte är speciellt varmt vet jag inte vad som händer med de 14,5 procenten alkohol när vinet kommer upp i rumstemperatur.
Vikingkorv från SP Chark i Asmundtorp med  bacon, ost,
karamelliserad lök, jalapeños, ättiksgurka och BBQ-sås.

2 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Hundvakt? Du käkar hot dog? Vete f-n Johan....vad hände med doggen?

;-)

johan p sa...

Hunden mår bra! Annars hade jag nog blivit deporterad tillbaka till Sthlm...