Anpassad sökning

söndag, mars 17, 2013

2010 Gnarly Head Old Vine Zin


Några arbetskamrater till Jen har talat varmt om oheliga köttbullar från kokboken Davis Batras inte så tråkiga indiska mat och vi bestämmer oss för att göra något liknande.

Vi började med att byta ut nötköttet mot ekologisk fläskfärs som vi blandade med vårlök och färsk koriander. Istället för att steka bullarna gjorde vi frikadeller som sedan fick en snabb vända i stekpannan. Grädden fick ge plats åt kokosmjölk och då rapporterna talade om att kryddningen var för snäll slängde vi också i en aning chili flakes. Ytterligare en del justeringar kom till och det blev tillslut väldigt smarrigt men receptet hamnar inte här på bloggen förrän vi gjort några sista finjusteringar av mängderna.

Till detta blev det en enkel storsäljande Zinfandel från Gnarly Head i Lodi som jag inte tyckt speciellt bra om tidigare. Trots det överraskar 2010:an med att vara sämre än vad jag kunnat föreställa mig. Här finns allt som kan gå fel i en Zinfandel utan att vinet är defekt. Det enda vi hittar som är OK är doften. Här finns solmogen frukt (plommon), körsbärslikör och lakrits tillsammans med en hel del fat.

Smaken däremot, är vansinnigt syltig och alkoholen (14,5%) helt ointegrerad. Som en rasp i halsen!

Jag vet inte varför jag gett det här vinet så pass många chanser. Kanske för att jag har en svaghet för enkel, solmogen Zinfandel med viss syltighet. Till viss mat finns det inget som kan konkurrera men Gnarly Head Old Vine Zin håller helt enkelt inte måttet. Det mesta av flaskans innehåll hamnar i vasken.

Indiska(?) frikadeller

Inga kommentarer: