Anpassad sökning

söndag, mars 24, 2013

2010 Foppiano Vineyards Estate Bottled Petite Sirah


Jen vill ha vegetariskt på sin födelsedagsmeny. Det blir bland annat bönburgare där jag gör burgarsmeten av kineybönor och en mindre del kikärtor som adderar en aningen nötaktig, angenäm smak till biffarna.

Till detta provar vi en Petit Sirah från Foppiano Vineyards som ingår i det tillfälliga sortimentet på Sb. Vinet släpptes 1 mars och kostar 139 kronor.

Foppiano från Healdsburg utger sig för att vara något av Petite Sirah-experter men vinet gör oss mest besvikna och det beror inte bara på att innehållet i första flaskan är skadat. Vad det egentligen är som stör har vi svårt att sätta fingret på.

Vinet har en bärig, saftig doft där björnbär dominerar men vi hittar också choklad, vanilj och fat. I smaken handlar det mest om svarta vinbär men mörk björnbär, plommon och choklad finns också med i bilden. Även här är fatlagringen tydlig och det finns gott om tanniner och en liten bitterhet som jag inte uppskattar.

Foppiani Petite Sirah har fått ganska hyfsade omdöme och då vi har en igenkorkad, skadad flaska som ska returneras kanske, kanske vi ger det en chans till.

I veckan som gick var jag på Sheraton och provade vin från Kalifornien. Utbudet var närmast enormt och jag nöjde mig med några nedslag hos diverse importörer. Enjoy Wine & Spirits hade flera viner som överraskade, bland annat från EOS och J Vineyards och Peter Franus-vinerna som importeras av Sundell Selections var ännu bättre än jag föreställt mig.

Det allra bästa vinet jag provade var 2010 Buccella Merlot som Vinopia tar till Sverige och den största besvikelsen var att fantastiska 2011 Boneshaker Zinfandel från Hahn inte kommer hit. Om inte mina försök att övertala importören Oenoforos lyckas...

Ett stort tack till Charlotta Hägge Jacobsson på Wine Institute of California för att jag blev inbjuden i år igen!

Inga kommentarer: