Anpassad sökning

lördag, oktober 25, 2008

2006 Mollydooker Shiraz Carnival of Love

2006 Mollydooker Shiraz Carnival of Love

Jag har aldrig tidigare lagat mat på vildsvin men nu har det blivit dags. Jen får i uppdrag att leta upp ett intressant recept och hittar på Coops hemsida en bourguignon-liknande gryta med torkade aprikoser, russin och cashewnötter. Låter spännande och som en perfekt match till 2006 Mollydooker Carnival of Love Shiraz.

Vi provar och antagningarna visar sig stämma ännu bättre än vi anat. Sötman i grytan möter fint upp tonerna av mogen frukt i vinet och vi är mer än nöjda.

Vinet har kraftig doft som Mollydookers viner brukar ha. Här finns körsbär, björnbär och vinbär som samsas med färska örter, nylagd asfalt och vanilj. Ett salt inslag gör sig också påmint.

I munnen är vinet tjockt och superfylligt med massor av smak. Att det har hög alkoholhalt känns men vinet smakar inte sprit eller ger en brännande känsla. Det är istället kryddigt som av svartpeppar. Alla de mörka och söta bären återkommer, precis som vaniljen. Eftersmaken sitter i länge.

Vinet har bra balans trots alla excesser. Enastående helt enkelt om man uppskattar stilen och det gör vi.

Jag har nu provat alla de Mollydooker viner vi beställde från Atomwine i somras. Carnival of Love var bäst men jag tyckte att The Blue Eyed Boy gav mest valuta för pengarna. Nu vill jag smaka mer Shiraz från Australien.


Gryta på vildsvin, aprikoser, nötter och russin

6 pers

1 1/4 kg vildsvinskarré
3 msk smör
2 tsk salt
2 msk tomatpuré
3 dl rödvin
9 dl köttbuljong
1-2 krm peppar
6 lagerblad
4 timjankvistar
10 vitlöksklyftor
8 schalottenlökar, i skivor
1 dl cashewnötter
15 torkade aprikoser, delade
1 dl russin
3 msk maizena + 1/2 dl vatten
20 mandelpotatisar, kokta och skalade
1 dl örtblad, t ex persilja och timjan

Tärna karrén i 2 centimeter stora bitar. Bryn dem i omgångar i 2 matskedar smör och lägg över ien gryta. Tillsätt salt, tomatpuré, vin och buljong, koka upp och skumma. Lägg i kryddorna och sjud på svag värme cirka 15 minuter.
Fräs lökar, nötter, aprikoser och russin i resten av fettet och lägg allt i grytan. Rör ut maizena i vattnet och blanda ner. Koka upp och låt sjuda cirka 5 minuter. Dela potatisen i mindre bitar och blanda ner dem och örterna och sjud tills potatisen är genomvarm, cirka 2 minuter.

Receptet har vi hämtat på Coops hemsida.

4 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Vad kul - äntligen en frände!

”Nu vill jag smaka mer Shiraz från Australien.”

Visst är det häftigt med ett stort, svulstigt vin som har allt och även balans. Många vägrar tro att det är så men det beror nog mest på oviljan att våga släppa loss och njuta av vinet istället för att fundera på om det får smaka så här.

Själv är jag lite fundersam till Mollydookers stil eftersom de ofta ger mig en känsla av ”broilervin” och lite för tillrättalagt. Fast om man bara ser till njutningen och välsmaken så är det mycket bra viner och även valuta för pengarna.

Jag provade en1998 Fox Creek JSM Shiraz/Cabernets för knappt ett år sedan och det var så gott och utvecklat. Provade det blint och mina gissningar gick åt Spanien till och närmare bestämt Ribera del Duero. Kanske inte så känt men det var hos Fox Creek som Sparky och Sarah Marquis började göra vin. Deras stora genombrott kom med just årgång 1998 och naturligtvis var de som unga riktiga frukt och marmeladbomber. Nu tio år senare finns frukten kvar men även en utvecklad fin elegans. Önskade att fler förstod att det faktiskt ligger så mycket mer bakom denna typ av vin än man först tror.

Välkommen i gänget!

johan p sa...

Tack!

Ett problem är att jag tyckte att jag redan tidigare lade ut alldeles för stor del av min lön på vin. Hur ska det då gå när man upptäcker en hel kontinent till?

Mina Vinare sa...

Du får trösta dig med att det i alla fall är prisvärt med viner från Australien. Motsvarande kvalitet från Frankrike kostar minst det dubbla/tredubbla. Kanske klen tröst för på något sätt så blir det ändå inte mer pengar kvar i börsen – de försvinner på något lustigt sätt ändå!

/ MV

johan p sa...

du har så rätt. ett mysterium jag aldrig lyckas lösa...