Anpassad sökning

lördag, juli 26, 2008

2006 W G Jurtschitsch Grüner Veltliner Schenkenbichl

Vi är tillbaka på Pensionat Päronet i Malmö för att fortsätta förra helgens grillexcesser. Fredagens middag startar dock ogrillat med en laxcarpaccio med aningen ingefära, lite purjo uppmjukad i smör och en fänkåls- och citronolja. Till detta provar vi en Grüner Veltliner från Sb:s nyhetssläpp i september förra året. Matchningen fungerar jättebra, liksom de ska visa sig göra under resten av kvällen.

2006 W G Jurtschitsch Schenkenbichl Grüner Veltliner har en ovanligt fruktig doft för en G.V. Vi hittar exotiska frukter som mango men även citrustoner från apelsin. I bakgrunden lurar lite mineral. Också i smaken är fruktigheten ovanligt hög men det finns såklart också viss syra, närmast från grape. Ananas kan anas liksom vitpeppar.

Jag gillar G.V. men har inte någon stor erfarenhet och dagens vin ställer en hel del av min erfarenhet på huvudet. Absolut gott men inte typiskt.

Midddagen fortsätter med grillad muscovadolax med mangoquinoa och fetaost och till denna underbara rätt dricker vi Rías Baixas-vinet 2006 Nora de Neve som jag bloggade om i mars. Jag och Jen var positiva då men hade invändningar mot att smaken inte var helt harmonisk. Syran stack ut lite för mycket. Dessa invändningar tar jag dock nu tillbaka. Vinet smakar i dag helt perfekt och allt är i balans. Kan väl knappast bero på de få extra månaderna i flaska?

Inga kommentarer: