Anpassad sökning

torsdag, augusti 09, 2007

2005 Domaine Laffourcade

2005 Domaine Laffourcade

Till huvudrätten som består av halstrad torskrygg med sjösparrispotatis, dricker vi ett vitt vin från Savenires i Loiredalen på druvan chenin blanc. Vi är oense om vinet som jag tycker är mycket friskt och gott och har en svag smak av äpple (är det cidern som lurar in mig på detta spår?) men som Jen inte gillar alls. Maten blev bra trots att jag glömde pepparroten... Det blev lite torsk över så vi får hitta på något med den och använda pepparroten då istället.


Sjösparrispotatis (version)

4 port

500 g kokta kräftor med skal
1 morot
1/2 gul lök
1 liten bit rotselleri
2 msk tomatpuré
2 msk smör till stekning
1 tsk dillfrö
5 dl fiskbuljong
2 dl ljus öl
12 sparrispotatisar
salt och vitpeppar
kantareller
pepparrot

Sätt ugnen på 110°C. Skala kräftorna och lägg kräftstjärtarna åt sidan. Skär morot, gul lök, och rotselleri i små tärningar. Fräs kräftskal och grönsaker och tomatpuré i smör i en kastrull på svag värme. Tillsätt dillfrö och späd med buljong och öl. Låt sjuda 10 min och ställ åt sidan. Sila när buljongen är kall. Skiva potatisen tunt och slå den kalla buljongen över. Koka upp och låt koka ca 5 minuter eller tills potatisen känns mjuk. Smaka av med salt och peppar. Garnera med kräftstärtar, dill, de stekta kantarellerna och riven pepparrot.

Torsken

800 g torskrygg, skuren i 4 portionsbitar

Halstra torsken i smör så att den får fin färg. Lägg över den i en ugnsfast form. Baka torsken i ugn ca 10 min.

Inga kommentarer: