Anpassad sökning

onsdag, augusti 01, 2007

2004 Vinea Corvina Veronese

2004 Vinea Corvina Veronese

Till buffén från Piazza i Helsingborg som består av; parmaskinka, salami, mortadella, olika inläggningar med kapris, soltorkad tomat, kronärtskocka, vitlök, grillad paprika, zucchini & oliver, bresaola på en bädd av ruccola med hyvlad parmesan, astasallad,kycklingfilé på spett med italiensk potatissallad, parmesan med balsamico, pecorino, grissini och bröd har jag köpt både vitt och rött vin. Båda funkar utmärkt till maten och verkar uppskattas av gästerna men som brukligt är i går det åt mer rött än vitt. Givetvis valde jag med tanke på matens geografiska influenser två italienska viner. Det vita, som tidigare omnämnts här på bloggen var le Vele Verdicchio dei Castelli di Jesi 2006 och det röda Corvina Veronese 2004. Det senare ett mjukt vin med doft av röda bär och gräs. Även smaken innehåller detsamma och är aningen kryddigt med en diskret ton av vanilj. Fungerar utmärkt till buffén (även om jag personligen tycker jag att verdicchion matchar maten bäst) men tror att det till fågel kommer ännu mer till sin rätt. Ska undersökas när jag kommer hem till Stockholm.

Buffématen från Piazza kan varmt rekommenderas om det är större kalas på gång och man inte orkar laga själv. Priset är moderat och allt smakar utmärkt med undantag av potatissalladen som är så salt att den är nästintill oätlig. Det kan givetvis inte vara meningen att det ska smaka så utan måste vara resultat av någon form av olycka.

Inga kommentarer: