Anpassad sökning

söndag, september 25, 2011

2009 Andrew Murray Grenache Central Coast


I går var jag sugen på kött och det fick bli en T-benstek från Latinamerikanska Livsmedel i Hötorgshallen för att tillfredsställa mitt behov. Jag följer någorlunda ett recept från Food.com men har inget bröd hemma så det fick bli panko istället.

Någon form av kolhydrater blev det inte men det beror inte på att jag hoppat på någon ny och trendig diet utan på att det är kött jag är ute efter, inte något annat. Dessutom är jag ensam och en t-benstek på över 600 g bör vara mer än tillräckligt.

Till denna köttfest blev det en Grenache från Andrew Murray Vineyards i Santa Barbara. Firman har vin från ett flertal olika druvor men främst är det Syrah från olika vingårdar det handlar om. Lite Syrah finns också med i vinet jag dricker (3%) men någon information finns inte på hemsidan och jag misstänker att det är en produkt för export, kanske bara till Sb? Vinet släpptes 1 september och ingår i höstlanseringen. Det ska således finnas i butik ett tag framöver, vilket är bra då detta är ett vin som är extremt matvänligt och till blodig biff har jag svårt att tänka mig att något i samma prisklass ska slå det på fingrarna. Andrew Murray Grenache kostar 119 kr.

Vinet har en alkoholhalt på 15% och dessa är inte speciellt väl integrerade vilket märks redan på doften. Bortsett från detta finns här körsbär, hallon och björnbär. En del plommon dyker också upp men då främst i form av marmelad som kryddats med kanelstång och stjärnanis. En aning eukalyptus hittar jag också och rejält med fat.

Dessa återkommer i smaken som är på gränsen till att blir rökig. Vinet har legat ett och 18 månader på franska fat där 10% var nya.Här finns solmogna nästintill syltiga bär. Främst handlar det om jordgubbar och plommon. Här finns också något som påminner om nyponsoppa som blandats med en näve kryddor och hetta från alkoholen.

Jag ser att detta inte låter som någon hyllning men Andrew Murray Grenache kommer jag att köpa mer av för att dricka i höst och vinter. Längre än så ser jag ingen anledning att spara det. 


Bistecca Alla Siciliana

4 pers

2 T-benstekar
1 dl olivolja
2 vitlöksklyftor, krossade
1 dl brödsmulor
1/2 dl riven parmesan
1 msk torkad oregano
salt
peppar

Lägg vitlökar i olja i en påse och lät t-bensteken ligga i på sen någon timme. Sätt ugnen på grill 250°. Blanda brödsmulor och parmesan med salt, peppar och oregano. Doppa steken i blandningen och grilla några minuter på var sida tills ytan får fin färg. Slå av grillen och stek färdigt steken i ugnen, ca 15 minuter. Tiden beror så klart på hur blodig du vill ha ditt kött. Skär sedan bort benet och dela köttet i mindre bitar.

Bistecca Alla Siciliana

Inga kommentarer: