Anpassad sökning

tisdag, juni 28, 2011

2008 Raventos i Blanc Cava de Nit


Anders Öhman gick nästan i taket när han lovordade de Nit från spanska Raventos i Blanc och då är det så klart läge att testa. Jag beställde vinet som kostar 149 kr i beställningssortimentet och inte förrän det var försent upptäckte jag att det var biodynamiskt. Än en gång har jag alltså stöttat dessa tokstollar med mina pengar...

Vi serverade vinet vid en middag och inga anteckningar gjordes varken på det eller vinet till varmrätterna eller desserten. Därför blir denna och de kommande två posterna något fragmentariska.

Raventos i Blanc har en fin hemsida men den är endast på spanska som jag inte förstår ett ord av. Det enda jag vet är vad Anders Öhman skrivit, t ex att firman startades av Josep-Maria Raventos efter en delning av välkända Codorníu (Josep-Maria tillhör familjen)  och att vinet tillverkas genom att vitt vin blandas med Monastrell-rosé.

Vinet är helt torrt och citrusfriskt och med en aning syrlighet som kanske mest påminner om lingon. Fungerar mycket bra till våra toast med farsans stenbitsrom, avocado, rödlök och smetana.

Inga kommentarer: