Anpassad sökning

söndag, november 11, 2007

2005 Bouchard Père & Fils Beaune du Château Premier Cru


Det klassiska vinet till gås är röd Bourgogne och eftersom dagens huvudrätt är gås på klassiskt vis med alla tillbehör dricker vi just det. Först ut är 2005 Beaune du Château Premier Cru som ingår i Sb:s ordinarie sortiment. Vinet doftar hallon och fat och är väldigt mjukt i munnen och här finns både hallon och jordgubbe.

Gåsen som kommer från Munka Ljungby blir perfekt och jag är ganska stolt över att jag själv lagat rubbet, från gåsen och rödkålen till svartvinbärsgelén och de inlagda asiegurkorna samt allt däremellan. Det enda som grämer mig lite är att äpplemoset glömdes i kylskåpet.

Extra uppskattat bland gästerna var mor Anitas sätt att laga brysselkål – koka först nätt och jämt mjuka i lättsaltat vatten och stek därefter i smör och honung. Filibabba!

Mormors underbara syltade Asiegurkor var bara ett fint minne men då jag kom över receptet blev sensommarens utmaning att försöka göra dessa fantastiska syrliga och kryddiga gurkor som stod på bordet hos mormor vid varje söndagsmiddag med fågel eller stek.

Receptet var inte speciellt svårt att följa men desto mer problem var det att hitta en del av ingredienserna, inte minst gurkorna. Ganska snabbt hittade jag frö på Weibulls på Sveavägen i Stockholm så nästa år blir det förhoppningsvis hemodlade gurkor. På Bondens marknad vandrade jag och Jen från stånd till stånd men ingen förstod vad jag talade om. Till slut hittade vi i ett stånd gurkor som var mycket lika Asiegurkor men med annat namn. Damen som sålde gurkorna hade dock precis sålt ett par kilo till en äldre dam från Östergötland som hade berättat att hon skulle sylta gurkorna. Jag förstod att jag hittat rätt och köpte det fanns kvar och gick hem och satte igång tillverkningen. Muskotblomma (som inte alls är en blomma) hittade jag på Kajsa Varg på Renstiernas. Mormors recept är avskrivet ordagrant.


Syltade Asiegurkor

5 st stora gurkor med ej för stort kärnhus
3 l vatten
3 tsk salt

Till lagen:
2 l god ättika
1,75 kg strösocker
15 g hel muskotblomma
25 g ingefära
7 g hel vitpeppar
3 bitar kanel

Beredning: Gurkorna skalas och skäras itu på längden. Allt inkråm gräves ut med en silversked och gurkhalvorna skäras itu på bredden. Vattnet kokas upp med saltet.Så många som få rum på ytan, lägges i och få koka tills de bli mjuka och klara. De tagas då upp med hålslev att läggas på dubbelt linne att rinna av. Ättika och sockret kokas upp med kryddorna, inknutna i en liten muslinslapp, till en lag. Då lagen ha stark kryddsmak, läggas gurkorna i och får ett uppkok. Gurkorna läggas sedan ned i en porslinskruka, och lagen silas över. Krukan täckes över med fyrdubbelt linne och en tallrik. Kryddorna tillvaratages.

Efter 3-4 dagar hälls lagen av och kokas tillsammans med kryddorna omkring 10 minuter. Den slås därefter upp att kallna och silas sedan över gurkorna. Kryddorna tillvaratages.

Efter 6 dagar upprepas samma kokning.

Den upprepas ånyo efter 8 dagar och gurkorna äro färdiga. Är lagen för stark bör man vid sista kokningen tillsätta lite vatten.


The Goose

Inga kommentarer: