Anpassad sökning

måndag, september 17, 2007

2006 WG Jurtschitsch Sauvignon Blanc Fahnberg

2006 WG Jurtschitsch Sauvignon Blanc Fahnberg

Vi har druckit fantastiskt goda viner den här helgen och söndagens Fahnberg Sauvignon Blanc 2006 var inget undantag. Skruvkorksvinet från Kamptal i Österrike är druvtypiskt, mineraligt med medelhög syra, har ganska svag citrussmak men desto mer krusbär. Mycket läskande! Funkar bra till vår smarriga torskgryta med timjan och saffran.

Alla Jurtschitsch-viner är ekologiska och från och med årgång 2009 kommer vinerna därifrån ha miljömärkning. Den riesling från Jurtschitsch som släpptes på Sb 1:a september har fått mycket bra kritik men den hoppade jag över. I stället köpte jag denna Sauvignon Blanc som kom i betydligt mindre kvantitet, närmare bestämt 120 stycken. Detta är givetvis alldeles för lite av ett vin med denna kvalitet till ett rimligt pris.

Vi äter torsk relativt ofta men den fisk vi äter kommer från Öresund där det inte finns någon torskbrist, förmodligen beroende på trålförbudet som råder.


Torskgryta

1 kg torskfilé
0.5 kg räkor (med skal)
2 morötter
1 palsternacka
1 grön paprika
2 msk olivolja
Persilja
5 dl matlagningsgrädde (vi använder Oatleys havregrädde)
1,5 dl vitt vin
1 dl räkfond
1 msk timjan
2 kuvert saffran
1 nypa torkad röd chili
Salt
peppar

Skala räkorna. Skala morötter och palsternacka och skär i ej för tunna slantar. Skär paprikan i ganska grova bitar. Bryn grönsakerna i oljan. Tillsätt kryddor och därefter vin, grädde och räkfond. (Fonden kokte jag ihop förra gången vi hade räkor. I dag slängde jag skalen men annars hade man kunnat använda dem. Detta hade jag dock varken tid eller ork med.) Tillsätt torsk i bitar och sjud ca 3 min. Tillsätt räkor och persilja. Servera med bröd. Jag bakade det sega lättbakade brödet som jag tidigare lagt ut recept på här på bloggen och det blev mycket uppskattat.

Inga kommentarer: