Anpassad sökning

lördag, juli 01, 2017

2016 Luke Lambert Crudo Rosé

2016 Luke Lambert Crudo Rosé

Vi har nu druckit Crudo från Luke Lambert vid ett par olika tillfällen och till olika mat. Jag tycker det är en fantastisk bra rosé som förtjänar alla lovord det kan få! Det enda jag inte gillar är att jag inte beställde fler flaskor. Vinet, som fanns i beställningssortimentet och kostade 229 kr, tog nämligen slut i ett nafs och jag hann inte med att beställa mer. Nu har vi bara en flaska kvar... Luke Lamberts viner importeras av Johan Lidby.

Historien bakom Luke Lamberts vinfirma startade med vinintresserade föräldrar hemma i Brisbane. Efter vinstudier vid universitetet i Wagga Wagga startade Luke firma under eget namn och i dag är han en av de mest intressanta vinmakarna i Australien. Vi har tidigare provat hans 2015 Shiraz Crudo och 2015 Luke Lambert Syrah

Jag skrev ovan att vi provat Crudo Rosé vid två tillfällen. Ena gången var till grillade korvar och grönsaker av olika slag. Det fungerade utmärkt! Andra gången gjorde Jen och jag två varianter av matvåfflor och även till detta gick det inte att önska sig bättre dryck. Den första våfflan gjorde vi på majsmjöl och toppade med avokado, kyckling, refried beans och annat tex-mex inspirerat. Självklart kunde jag inte låta bli mina picklade jalapeños men annars undvek vi hetta.Våffelsmet nummer två gjorde vi på bovetemjöl. Denna serverades med najadlax och skagenröra. 

Bovetevåffla med najadlax, plocksallad, skagenröra och tomat.


Syrah och Nebbiolo

Denna saftiga rosé är en blandning med 70% Syrah och 30% Nebbiolo, Vinet har jäst naturligt på franska ekfat och har inte filtrerats. Crudo Rosé har en rödbärig, mineraldriven doft med hallon, jordgubbar och... kan det vara kanel? Vinet har hög syra men en saftig sötma och i smaken återkommer hallon och jordgubbar tillsammans med apelsin och vingummi.

I min bok är detta nästintill så bra det kan bli. Det finns egentligen bara ett stort problem med Luke Lamberts Rosé Crudo – att jag vill dricka det i alldeles för stora klunkar!

Majsvåffla med strimlad kycklinglårfile, refried beans, avokado,
picklad jalapeño, tacosauce, koriander och gräddfil.

Inga kommentarer: