Anpassad sökning

onsdag, juli 12, 2017

2011 Bodegas Roda Reserva


Det finns en del producenter jag har en speciell soft spot för. När deras viner dyker upp på Sb har jag väldigt svårt att inte få med mig en flaska hem. Bodegas Roda är just en sådan producent. I deras sortiment finns billiga Sela, Roda, Roda I, Roda II och lyxvinet Cirsion. 

Roda 2011 köpte jag i september förra året och det vinet är så klart slut på Sb sedan länge. Däremot släpptes 2400 flaskor Roda 2012 den 9 juni i år. I skrivande stund finns det fortfarande flaskor kvar ganska många butiker och i webblagret. Vinet går alltså att beställa till valfri butik. Priset för en flaska ligger på 259 kr, lika mycket som jag betalade för 2011:an.

Samma dag släpptes även 2010 Roda I för 409 kr. Även av detta vin finns det flaskor kvar men i betydligt färre butiker och det går inte att beställa. Det finns dessutom et antal olika viner från Bodegas Roda i beställningssortimentet. Vinerna importeras av Prime Wine.

Roda 2011 har en frisk doft med körsbär och blåbär. Här finns också kaffe, choklad och järn. I doften hittar jag vinbär, choklad och lakrits. Jen och jag funderar ett tag och kommer fram till att vinets munkänsla påminner en del om Pucko!!? Märk väl att Roda smakar vin, inte chokladmjölk. Be mig inte förklara men det är faktiskt precis så. En del tanniner ryms också i flaskan. 

Rioja har ingen större dragningskraft på mig men Bodegas Roda tänker jag fortsätta köpa. Vinerna är alldeles för bra för att missas! 

Vildsvinsgryta med potatisstomp och morötter.

2 kommentarer:

Anne sa...

Har druckit Roda 2008. Superfint. Har en flaska i källaren som snart ska inmundigas till lämpligt kött. Hälsningar från finlandssvenska Landebistro.

johan p sa...

Det låter härligt och du verkar ha nära till bästa köttet! Ser att du har många spännande inlägg på din blogg. Lägger till den i min läslista./Johan P