Anpassad sökning

lördag, augusti 31, 2013

2008 Charles Smith Wines Royal City Syrah

2008 Charles Smith Wines Royal City Syrah

Att påstå att mitt förhållande till blodpudding varit kluvet är en rejäl underdrift. Ett barndomstrauma när jag var sju gjorde att jag höll mig borta från maträtten ända tills jag 2011 hamnade på en winemakers dinner med Charles Smith19 Glas i Gamla Stan. Där bjöds vi bland annat på rökt blodkorv och jag tyckte det smakade fantastiskt! Det är över 35 år emellan dessa båda händelser!

Det som hände när jag gick i första klass var att det skulle serveras blodpudding eller blodkorv (eftersom det hände i Skåne var det nog snarare det senare) och min klasskamrat Per lovade att blodkorv var bland det godaste som fanns. Jag hade ingen aning eftersom rätten inte serverades i mitt hem och det var således premiär för mig. Eftersom Per lovade att blodkorv var fanatiskt, lassade jag upp massor men redan efter första tuggan insåg jag mitt misstag. Det var ävskyvärt!

På Råå Södra Skola var det 1976 fortfarande obligatoriskt att att äta upp det som låg på tallriken. Jag minns att den stränga vaktmästaren övervakade att jag stoppade i mig varenda smula av den äckliga blodkorven. Speciellt mycket rast blev det inte den dagen eftersom det tog sin lilla tid... Efter detta undvek jag alltså blodkorv och blodpudding men jag förlät trots allt Per och vi är fortfarande vänner.

Eftersom jag blev serverad vin från Charles Smith till den rökta blodkorven på 19 Glas som fullständigt förändrade min syn på denna maträtt, kändes det helt rätt att korka upp exklusiva 2008 Royal City Syrah till blodpuddingen som vi köpt hos vår granne Hammarby Sjöstads Kött och Deli.

Det gjordes endast 600 lådor av 2008 Royal City Syrah och 240 flaskor släpptes på Sb i december 2011. Vinet är självklart slut sedan länge, även om det kostade respektingivande 820 kr. Svensk importör av Charles Smiths viner är Handpicked.


Även om vi räknade med att Roual City skulle fungera till blodpuddingen som vi serverar med Puy-linser, stekta äppleskivor, bacon och ciderreduktion, fungerar det ännu bättre än vad vi hoppats på. Framför allt är det vinets toner av nejlika och skånsk pepparkaka som gifter sig med kryddningen av blodpuddingen som smakar helt annorlunda och vansinnigt mycket bättre än vad jag minns från första klass.

Förutom nejlika och skånsk pepparkaka är det bär som dominerar i vinets doft. Här finns både björnbär, körsbär, blåbär och hallon men också tobak, peppar och kanel. De 27 månader som Royal City legat på franska ekfat (25% nya) har satt spår i form av bacon, fudge och vanilj.

Smaken är bärig, tät, aningen skitig och ganska underbar men även om jag är svag för ung Syrah, tror jag att vinet hade blivit ännu bättre om det fått ligga i några år till. Här finns toner av mörk choklad, Coca-Cola och pepparkaksdeg. Syran är hyfsat hög och tankarna går lite åt tranbärsjuice-hållet. Tanninerna är mjuka, talrika och fantastiskt silkiga. Gott skit som förmodligen är ännu bättre om fem år!

Blodpudding med Puy-linser, stekta äppleskivor,
bacon och ciderreduktion.

Inga kommentarer: