Anpassad sökning

lördag, maj 02, 2020

2015 Orin Swift Cabernet Sauvignon Palermo

 2015 Orin Swift Cabernet Sauvignon Palermo


Det kanske är heltokigt att redan nu dricka Cabernet Sauvignon från Napa Valley årgång 2015? Men efter vad jag lyckats ta reda på är 2015 Palermo från Orin Swift i bra form och nyfikenheten blir helt enkelt för stor. Jag har aldrig tidigare provat något vin från firman. 

Orin Swift är en ganska ny aktör inom vinbranchen i Napa Valley. Firman ligger i St Helena och startades 1998 av David Swift Phinney. Hans vars enda professionella vinrelaterade erfarenhet var en kortare period på Robert Mondavi Winery.

Vi dricker vinet till en lammstek med potatisgratäng. Inte speciellt svårmatchat och vinet sitter som en sportmössa! Däremot blev bilderna på maten ett stort fiasko.

Vinets doft är fruktig och ganska intensiv. Här finns björnbär, svarta vinbär, plommon och körsbär tillsammans med rått kött. Trots vinets ungdom är tanninerna inte alls påträngande utan märks mer som en torrhet. Vinet har ganska hög alkoholhetta. I smaken handlar det om svarta vinbär, fat och aning lakrits. Inte jättekomplext på något vis och knappast prisvärt men både jag och Jen gillar Palermo en hel del.

Trots min bristande erfarenhet av Orin Swift har jag svårt att föreställa mig att vinet skulle bli speciellt mycket bättre om det fick ytterligare tid i källaren. Jag köpte vinet i januari förra året och det kostade 539 kr.


Inga kommentarer: