Anpassad sökning

lördag, april 25, 2020

2015 First Drop Shiraz Mother's Milk

2015 First Drop Shiraz Mother's Milk

Tredje gången gillt för mig att dricka Mothers Milk Shiraz från First Drop Wines i Williamstown några mil nordost om Adelaide, Australien. Jag blev faktiskt inte alls blivit imponerad över årgångarna 2010 eller 2014 när jag provade dem. Denna gång har jag låtit vinet ligga lite längre. Årgång 2015 köpte jag på Sb i februari 2018. Den kostade då 159 kr. Skulle tiden i källaren innebära att jag nu tycker bättre om vinet?

First Drop Wines startades 2004 av Matt Gant och John Retsas. Man arbetar med inköpta druvor från Barossa, Adelaide Hills och McLaren Vale. Firman gör en hel drös med viner på olika druvor, varav en del kanske inte är de första man tänker på när det gäller Australien. Vad sägs till exempel om Arneis, Barbera, Tempranillo eller Touriga Nacional? Istället för att breda ut mig mer finns en film om First Drop nedan.

Mothers Milk är gjort på 100% Shiraz från två vingårdar i Barossa. En i den östra delen av dalen och en i den västra. Båda ligger runt 300-500 m över havet. Vinet har legat 12 månader på jästfällningen i 3-4 år gamla franska fat.

Vi dricker Mothers Milk till lammragu med gnocchi och haricots verts och vinet överraskar mycket positivt. Det är fortfarande ett enkelt vin men de skavanker jag tidigare inte gillat alls i tidigare årgångar är borta. Det kanske inte alls beror på att vinet fått ligga en liten stund i källaren. Men det är tillräckligt för att vinet ska få fler chanser om det dyker upp på Sb igen.

I doften hittar vi mörka bär och plommon tillsammans med tobak och lakrits. I munnen är vinet saftigt och några tanniner kan man knappt tala om. Smaken domineras av svarta och röda vinbär tillsammans med plommon. Vi hittar också en angenäm pepprighet. Syran är ganska hög.

Just nu finns ingen årgång av Mothers Milk på Sb men den dyker säkert upp igen. Då tänker jag hålla mig framme men vara noggrann med att ge vinet några år i källaren innan det serveras. 1 februari 2019 släpptes årgång 2016 i det tillfälliga sortimentet. Priset låg då fortfarande på 159 kr. Jag har vid en snabb sökning inte hittat om vinet funnits på Sb efter det.


Inga kommentarer: