Anpassad sökning

söndag, april 26, 2015

2012 DuMol Syrah Russian River Valley

Sommaren 2011 tillbringade Jen och jag en fantastisk vecka i Toscana. Tillsammans med några goda vänner hyrde vi Ankhura, ett litet BnB som då drevs av Cino Grahn och Anders Strand. Ankhura ligger i den pyttelilla byn Monterongrifoli, en trekvarts bilresa från Siena. 

Cino och Anders har sedan vi var på besök flyttat hem till Sverige. Efter några år i Jämtland är de numera stationerade i Stockholm. Hur som helst var Ankhura ett ganska fantastisk ställe att tillbringa semestern på. Så långt från Euro Disney man kan komma och med allt en foodjunkie kan önska sig runt hörnet. Fast egentligen krävdes ingen förflyttning alls för att äta gott. Anders Strand är nämligen en utmärkt kock och de toscanska råvarorna självklart rent himmelska!


Vi hade ställt upp oss för ett gruppfotografi och Anders Strand skulle vara
fotograf. Då passade jag på att ta en bild av honom.
På sin hemsida delar Anders med sig av en del favoritrecept (finns också på recept.nu). Eftersom jag varit sugen på både pasta och korv passar det bra att fräsa ihop Anders enkla Pici con Salsiccia. Fast jag gör det ännu lite enklare och köper torkad Pici - Toscanas egen, tjocka spaghetti.

Trots min svaghet för den toscanska maten med dess enkla och rena smaker är jag inte lika förtjust i områdets röda viner. Eftersom det fanns ett krav på rött denna fredagskväll var det inget att snacka om. Det skulle vara rödtjut till korven!

Därför plockade vi fram en ung Syrah från Russian River Valley som först fick sig en rejäl omgång i karaff. 


DuMol importeras av Fine Wines Sweden som har flera intressanta viner från USA i portföljen. På hemsidan finns lite basfakta om DuMol men inget om någon Syrah. Fine Wines Sweden ingår i Göteborgs Vinhus och på deras hemsida finns info om vinet men inte om producenten. Ett något snurrigt upplägg, om det inte är jag som lyckats missförstå.

Förvirringen blir inte mindre när jag letar efter DuMol Winery i Google Maps och får två träffar. En i Windor och den andra en kvarts bilresa därifrån, öster om Mayacamas golfklubb. Nu tycker kanske de flesta att det inte spelar så stor roll var vineriet ligger. Det är möjligtvis mitt förflutna som student på kulturgeografen i Lund som gör att jag inte nöjer mig med att veta att en plats ligger antingen här, eller där.

DuMol drivs av Kerry Murphy och Michael Verlander men vinmakare är skotten Andy Smith som också arbetat med Paul Hobbs och Larkmead. DuMol har varit kända för sina stora, hårt extraherade och ganska söta viner. Sedan Andy Smith kom till firman år 2000 har inställningen långsamt förändrats och i dag är målet att göra lite mer återhållsamma viner med mindre socker och lägre alkoholhalt. Firmans Syrah 2012  klockar in på 14,3%.

Druvorna till vinet kommer från flera vingårdar i Russian River Valley. Jag har inte lyckats luska reda på vilka eller hur många. 2011:ans druvor var hämtade från tre vingårdar och det är nog rimligt att misstänka att det är något liknande med årgång 2012.

DuMol gjorde 1060 lådor Russian River Syrah 2012. Naturlig jäst har använts och 30% av vinet har legat på nya franska ekfat i 17 månader innan den ofiltrerade druvjuicen tappades på flaskor.

Jen och jag gillar detta eleganta vin. Även om vi båda är förtjusta i den omoderna stil som DuMol försöker distansera sig från, har de inte gått alltför långt för vår smak. Här finns fortfarande gott om fruktighet och kraft. Det vi framför allt slås av är den fantastiska balans som vinet uppvisar. På grund av dess ungdom gav vi det en hel dag i karaff.

I doften hittar vi björnbär och något omogna körsbär tillsammans med rosmarin, kakao, viol, piptobak och en aning vanilj. Tanniner finns det ganska gott om tillsammans med en fin syra och lite kärnbitterhet. I smaken handlar det om körsbär, mörk choklad, lakrits och en liten skvätt fat. Ett mycket gott vin som vi gärna skulle ha mer av i källaren och tid att vänta si så där tio år innan nästa flaska får se en korkskruv. Vinet finns i beställningssortimentet och kostar 550 kr.


Jag gör det enkelt för mig och använder torkad pici.


Pici con Salsiccia

2 pers

2 färska salsiccias
1/2 gul lök, finhackad 
1/2  citron, zest
1 dl vitt vin 
1 dl bladpersilja, hackad 
2 dl pastavatten 
2 dl riven parmesan  
olivolja 
Salt
Peppar

Ta bort skinnet från korven och  hacka den lite grovt.  Hetta upp olivolja och stek löken mjuk. Tillsätt korvköttet och stek några minuter. Häll i vin och citronskal och reducera ner tills pannan nästan är torrt. Koka picin och häll av vattnet men spara ett par dl. Blanda pastan och hälften av vattnet med korven. Tillsätt parmesan och rör tills det fått en såsliknande konsistens. Tillsätt mer pastavatten om det är för torrt. Låt puttra ett par minuter. Tillsätt persiljan. Servera med olivolja och extra parmesan.

Receptmakare: Anders Strand

Pici con Salsicca

Inga kommentarer: