Anpassad sökning

söndag, oktober 27, 2013

2011 Robert Mondavi Winery Fumé Blanc Reserve To-Kalon Vineyard


Till fredagens spenatlasagne med chevre och rostade solrosfrön satsar jag på ett vin jag druckit tidigare och gillat.

2011 gjordes 987 lådor Fumé Blanc Reserve från Robert Mondavi Vinery. Vinet har legat 10 månader på franska fat där 29% var nya. Därefter tillsattes en liten mängd Sémillon. Blandningen blev 98% Sauvignon Blanc och 2% Sémillon.

Doften är frisk och fruktig med tropisk frukt, grönt äppleskal, krusbär, kanderade apelsinskal, fat och aningen mineral. Syran är hög och lite kantig. I smaken handlar det om passionsfrukt, Granny Smith-äpple, apelsin och en hel del fat. Jag gillar det men kanske kan den lite bångstyriga syran lugna ner sig lite om ett par år.

Vinet släpptes på Sb i September och kostar 299 kr. Jag förstår att inte alla gillar fatad Sauvignon Blanc men jag gillar det!

Spenatlasagne med chevre och rostade solrosfrön fungerade
utmärkt till Mondavis Fumé Blanc.

Inga kommentarer: