Anpassad sökning

söndag, oktober 06, 2013

2011 Andrew Murray Vineyards Syrah Tous les Jours


Tous les Jours betyder dagligen men riktigt så ofta är jag inte beredd att dricka denna Syrah från Andrew Murray Vineyards i Santa Barbara County. Tous les Jours kostar 169 kr och har fått väldigt goda omdömmen från professionella provare i Sverige och utomlands. Men jag ställer mig aningen mer kritisk.

Det stora problemet med det här vinet är alkoholen (14,5%) som inte är speciellt snyggt integrerad. Jag tycker att viss alkoholhetta ofta kan vara trevligt som en krydda i vinet men här fungerar det inte. Förutom det har jag inte mycket att klaga på. Här finns en doft med både färska och torkade mörka bär, choklad och chark. Dessutom något som påminner om rumtopf. Smaken är inte lika expressiv men vi hittar blåbär, choklad och fat. Vinet har legat 22 månader på en blandning av nya och begagnade franska fat.

Vi dricker Tous les Jours till lammkotletter som marinerats med citron, massor av rostad vitlök och kryddor. Till det rör vi ihop hackad dill med turkisk youghurt, bakar potatis och gör en mixad sallad med granatäpple. Mums!

Jag har nu provat 2 lite enklare viner från Rhônefantasten Andrew Murray och blivit nyfiken på mer. Därför har jag slängt in en beställning på 2011 Expérance som är ett litet kliv uppåt på stegen och det enda vin från Andrew Murray som finns i beställningssortimentet. Divine importerar.


Lammkotletter Shawarma

2 pers

4 lammkotletter
1 vitlök
2 citroner, saft från båda + zest från 1 citron
1 tsk korianderfrö
1 tsk timjan
1 tsk lökpulver
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk kanel

Skär av toppen av vitlöken. Häll på ett par msk olivolja och slå in den i folie. Rosta 1,5 h i  ugn 175°. Ta ut ocjh låt svalna något. Pressa ut vitlöken. Använd ca 2 msk och spara resten för framtida bruk. Rosta koriander och timjan i en torr stekpanna. Mortla. Lägg 2 msk vitlök i en påse och häll på citronsaft. Tillsätt kryddor och zest. Lägg i kotletterna och marinera i kyl över natten. Stek sedan i smör. Salta. 

Jag vet inte hur en Shawarma ska kryddas men Food and Wine kallade ett liknande recept för Shawarma och jag har helt enkelt snott namnet från dem.


Lammkotletter Shawarma med dillyoghurt, sallad och granatäpple.

Inga kommentarer: