Anpassad sökning

onsdag, oktober 16, 2013

2010 Two Hands Grenache Yesterday's Hero

2010 Two Hands Grenache Yesterday's Hero

Det händer inte ofta att jag bloggar om samma vin i samma årgång, utan att det går lång tid emellan. Med Yesterday's Hero från Two Hands Wines i Barossa Walley gör jag ett undantag. Helt enkelt av den anledningen att jag tycker det är ett fantastiskt bra vin från en firma som imponerat på mig flera gånger.

Two Hands Wines startades 199 av Michael Twelftree och Richard Mintz. Fokus har hela tiden legat på Shiraz från olika regioner i Australien men Two Hands fuskar också en del med andra druvor och Yesteday's Hero är ett exempel på detta.

Vinet har en rödfruktig doft med hallon, jordgubbar och körsbär men här finns också svarta vinbär. Vi hittar också något vi enas om kan beskrivas som grafit samt en jordig ton.

Vinet är bärigt och mjukt med smak av hallon, jordgubbar och vinbär men också katrinplommon. Mjölkchoklad och karamell (Plopp!) tillsammans med lakrits och kryddor adderar komplexitet och här finns en mild och skön syra. Mycket bra!

Vi köpte Yesterday's Hero i våras hos australienexperten Crush Wine i Bryssel. Jag tappade kvittot någonstans på vägen hem men vinet kostade någonstans runt €20-25. Vi dricker det väl kylt till en höstig sallad på ugnsrostade rotfrukter och pumpa med fasanbröst och ceasardressing.

Jag har en blygsam önskan om att någon importör kontaktar Michael och Richard på Two Hands och ser till att deras viner går att köpa i Sverige.

Fasansallad på rostade rotfrukter, buttenut-pumpa, broccoli,
granatäpple och lite annat smått och gott.

Inga kommentarer: