Anpassad sökning

söndag, oktober 06, 2013

2010 Lang & Reed Cabernet Franc North Coast

2010 Lang & Reed Cabernet Franc North Coast

Lite trix är det att köpa det här vinet från Lang & Reed som måste privatimporteras via Sundell Selections. Det sälj endast i 4-pack och priset ligger på 276 kr per flaska. Men vi som gillar Cab Franc har ingenting att förlora på att anstränga oss lite. Det här är nämligen riktigt bra och jag har i alla fall bestämt mig för att handla mer!

Även om Lang & Reed gör vin som innehåller andra druvor är Cab Franc basen i hela deras verksamhet. Så har det varit ända sedan firman startades 1996 av Tracey och John Skupny. Den senare med 25 års erfarenhet från Caymus Vineyards, Clos du Val och Niebaum-Coppola.

Druvorna till vinet kommer från fyra olika vingårdar. Tre i Lake County och en i Napa Valley. 10% av druvorna kommer från  Sugarloaf Vineyard iden svala sydvästra delen av Napa Valley där också druvorna till firmans prestigevin Two-Fourteen kommer från.


Vi dricker 2010 Lang & Reed Cabernet Franc North Coast till pizzor med champinjoner, zuccini och bacon. Det fungerar utmärk till vinet men jag önskar att jag kommit ihåg att lägga på lite grön paprika som jag ursprungligen tänkt.

Inte helt oväntat finns det nämligen spår av grön paprika i vinet. Här finns även toner av jord och skog tillsammans med körsbär, plommon och fat. Vinet har legat 8 månader på franska fat.

Smaken är bärig av jordgubbar och vinbär men här finns också coca-cola, marsipan och rejält med tanniner och ganska hög syra. Vi gillar det här men tror att det blir ännu bättre om det får ett par år på rygg.

Pizza med zuccini, champinjon och bacon. En halv jalapeno
fick också vara med. Efter gräddningen lade vi
på några ruccolablad.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Drack just detta vin i USA i somras. Riktigt bra CF, men minns inte så mycket mer.

johan p sa...

Jag tyckte det var ett riktigt bra vin men självklart hade det varit ännu bättre att dricka det på plats!

Jag hoppas kunna åka över en sväng framåt sommaren men tyvärr inte till Kalifornien denna gång.