Anpassad sökning

söndag, september 29, 2013

2009 Murphy-Goode Zinfandel Liar's Dice


Precis som Byron i förra posten är det jättefirman Jackson Family Wines som äger Murphy-Goode. Jag har tidigare druckit årgång 2008 av detta vin som fanns i beställningssortimentet men från och med 2 september ingår Liar's Dice i Sb:s ordinarie sortiment. Jag har mailat Sb och påpekat felstavningen av vinets namn på hemsidan. Fondberg importerar och priset ligger på 179 kr.

Eftersom jag gillade vinet förra gången ville jag naturligtvis testa också 2009:an och skillnaderna är ganska stora. För att sammanfatta tycker jag ännu bättre om den aktuella årgången! Druvblandningen består av 98% Zinfandel och 2% Carignan. Jag upplevde det som om druvorna till 2009:an plockats tidigare än 2008:an men hittar ingen information om detta. Att vinet är friskare och frukten är mindre solmogen gjorde att jag fick vara mycket försiktig med chilihettan i mina enchiladas. Med ett riktigt syltigt vin hade det funkat att vara riktigt generös med jalapeño men med 2009 Liar's Dice fick jag vara försiktig med chili. Nu blev mina enchiladas med pulled beef riktigt goda ändå!

2009 Liar's Dice doftar plommon och björnbär. Här finns en del fat, peppar, gröna örter och eukalyptys. Smaken är frisk med blåbär, vinbär och plommon som inte mognat fullt ut. Här finns också fat och en kryddig ton av kanel.

2 kg högrev

Maten då? Jag hade tänkt mig att göra pulled pork och använda som fyllning i enchiladas men eftersom jag inte fick tag på någon bra fläskkarré fick det bli pulled beef på högrev istället. Något jag aldrig testat att laga förut. Jag gjorde den på samma sätt som om jag haft karré, dvs med grovt skivad gul lök, habaneros och coca-cola. Däremot blandade jag inte med bbq-sås utan kokte en salsa roja som jag använde som sås i och på mina enchiladas.

Högrev efter 6 timmar i ugnen tillsamman med en burk Coca-Cola,
ett par gula lökar och några habaneros.


Pulled beef


1-2 kg högrev, så fet som möjligt
1-2 gula lökar, skivade
2 habaneros skivade
33 cl coca-cola
salt
peppar

Gnid in högreven med salt och peppar. Lägg i en gryta med lock som tål ugnsvärme. Lägg lök och habanero ovanpå steken. Häll Coca-Cola över alltsammans. Lägg på locket och ställ grytan i ugn 100° i ca 6 h eller tills köttet lätt faller isär. Ta ur och luckra upp köttet. Tillsätt någon del av spadet men var försiktig med habanersosskivorna!

Enchiladas med pulled beef och sallad med korianderdressing.

Inga kommentarer: