Anpassad sökning

lördag, september 28, 2013

2011 Byron Pinot Noir Santa Barbara County


Jag tog en rejäl funderare på vad jag skulle dricka till burgare med grillad halloumi och kom fram till att en kryddig Pinot Noir nog skulle göra jobbet. För ett tag sedan drack jag en riktigt bra Chardonnay från Byron i Santa Maria Valley. Det har nu lanserats en bas-pinot från samma firma och den var jag naturligtvis nyfiken på.

Byron som startades 1984 har haft flera ägare. 1990 såldes firman till Robert Mondavi och sedan vidare till Constellation Brands och Legacy Estates Group. I dag är det Jackson Family Wines som äger firman och sedan 2003 är Jonathan Nagy Byrons vinmakare. Byron gör flera viner på Chadonnay och Pinot Noir men också ett stilla vin på Pinot Blanc. Vin med druvor från Santa Barbara County är de enklaste och billigaste i Byrons portfölj och för tillfället de enda som finns i Sverige. Byron importeras av Winemarket. 

2011 Byron Pinot Noir Santa Barbara County som kostar 169 kr är gjort på hela druvklasar och har legat 10 månader på franska ekfat där 20% var nya. Fatlagringen har lämnat subtila spår i vinets doft som domineras av blåbär, hallon, jordgubbar, plommon och diverse julkryddor. I smaken åtekommer hallon och plommon. Dessutom finns här en del mineral, örter, kryddor och piptobak.

Elegant, god och enkel Pinot Noir som säkert kan ligga till sig ett år eller två och som jag kommer köpa mer av. Fungerade utmärkt till mina vegetariska burgare med grillad halloumi och bbq-sås.

Halloumiburgare med bbq-sås och favoritbröd från Magnus Johansson.
Dessutom nyfriterade pommes och en kryddig mayo.

Inga kommentarer: