Anpassad sökning

söndag, september 02, 2012

2010 Far Niente Chardonnay

2010 Far Niente Chardonnay

Far Niente i Oakville, Napa Valley med historia tillbaka till 1880-talet, gör två viner. En Cabernet Sauvignon och denna Chardonnay. Firman så som den ser ut i dag, grundades av Gil Nickel 1979. I samma vinfamilj ingår även Nickel and Nickel och Dolche.

Det är egentligen väl tidigt att dricka detta vin nu. Det är allmänt känt att Far Niente Chardonnay mår bra av ganska många år på rygg men jag kan inte hålla mig och tillsammans med en majskyckling, kantareller och en smörig sås med lime blir det alldeles underbart redan i dag.


Vinet har en tropisk doft med gula blommor, nätmelon och clementin och här finns också både smör och popcorn.

I smaken finns det en hel del cirtrus, framför allt lime men också melon och en del fat. Vinet har legat 10 månader sur lie på franska fat där 61% var nya och 39% använda en gång. Syran är avrundad och mjuk men vinet har inte genomgått malolaktiskt jäsning. Varenda del i 2010 Far Niente Chardonnay känns perfekt balanserad och avvägt. Det gäller också alkoholen på 14,5% som över huvud taget inte märks alls i doft eller smak.

Vi lämnar ett par glas kvar i flaskan och återkommer till det en dag senare och det har hänt hänt en del, framför allt i doften. Vinet har blivit blommigare, nästan parfymerat med mer citrus och tydliga mineraltoner.

Vi tycker jättemycket om det här men för min egen del misstänker jag att placeboeffekten av att Far Niente är en av mina foriproducenter  i Napa Valley påverkar en del. Jag får därför lita på Jen som också blir förtjust i vinet. 

2010 Far Niente Chardonnay finns inte längre på Sb. Jag köpte det i våras och det kostade 425 kr.

För att matcha vinet lagar vi en majskyckling (i lergryta!), gör en smörig sås med lime och  steker kantareller som vi blandar med stekt rattepotatis och ganska mycket dill. Det fungerar perfekt tillsammans.

Majskyckling, smörsås med lime och potatis med kantareller och dill.

Inga kommentarer: