Anpassad sökning

söndag, september 13, 2009

Nynäshamns Ångbryggeri Yttre Gaarden

Nynäshamns Ångbryggeri Yttre Gaarden

Det är inte ofta ett öl letar sig in på den här bloggen men jag gillade denna friska veteöl av belgisk wit-typ med tydlig citruston och gör ett undantag.

Doften är fruktig av apelsin och svagt kryddig. Något grumliga Yttre Gaarden är smaksatt med apelsinskal och koriander och det har blommiga nyanser. En god öl som något förvånande faktiskt fungerar utmärkt till kräftor.

Ölet har fått sitt namn efter ön Yttre Gården som ligger söder om Nynäshamn.

4 kommentarer:

Harald sa...

Nynäs ångbryggeri gör mkt bra öl, gärna Bedarö bitter, Ekholmen Ale, Landsorts lager, ja alla är riktigt bra tycker jag.

johan p sa...

Harad,

Du får inte glömma min favorit - Indianviken Pale Ale.

Harald sa...

Ja, de gör många bra öl. Det är kul att dricka öl från lokala bryggerier. Ekholmen (Ale) är en del av mitt landställe, så mer lokalt än så blir det inte. De har nog gjort en Järflotta Julöl likaså, uppkallad efter ön vår..

johan p sa...

Jag vill också ha en ö! Men ett lantställe nästan var som helst duger också.