Anpassad sökning

fredag, maj 02, 2014

2011 Michael David Winery 7 Deadly Zins


Jag har ingen riktigt bra förklaring eller ursäkt till varför jag ger nya chanser till detta vin från Michael David Winery i Lodi - the Zinfandel Capital of the World. Speciellt bra är det inte och det är sällan jag orkar med mer än ett par glas. Kanske är det för att att jag ändå gillar bröderna Michael och David Philips kompromisslösa stil med högoktaniga viner på rejält solmogna druvor. Dessutom är småsyltig Zinfandel ett säkert kort tillsammans med chilihet mat och trots mina invändningar mot 7 Deadly Zins fungerar vinet utmärkt till vegetariska burgare med hetta från jalapenos och taco sauce.

7 Deadly Zins alkoholhalt på 15% är klart märkbar men hettan är mindre än den varit och jag upplever vinet som glesare än tidigare årgångar. Ett steg framåt och ett tillbaka...

Kanske är det för att Jen ringer från Arizona och berättar om fantastisk fiesta i öknen som jag blivit sugen på het Tex Mex. Någon ork att göra några större insatser i köket finns dock inte och jag plockar istället fram frysta vegetariska burgare från Anamma. Det blir en vegetarisk Tex Mex-variant med lite brödinspiration från Louis Lunch i New Haven, Connecticut. Det påstås att hamburgaren uppfanns där år 1900 och än i dag serveras köttet i toastbröd.

Vegetariska burgare Tex Mex-style i toastbröd.

Inga kommentarer: