Anpassad sökning

onsdag, januari 01, 2014

2011 Rodney Strong Chardonnay Chalk Hill


I våras provade vi Chardonnay Sonoma County från den pensionerade Broadway dansaren Rodney Strong, efter ett tips från Korkdragaren. Både Jen och jag tyckte mycket om det billiga vinet och därför hoppades vi en hel del på 2011 Rodney Strong Chardonnay Chalk Hill som letat sig in på bolagets hyllor. Vinet kostar 129 kr, ungefär samma som den enklare Sonoma County Chardonnay som just nu inte finns att köpa i Sverige. Men Chalk Hill övertygar inte alls på samma sätt även om Jen och jag har något olika uppfattning.

Jen tycker vinet är helt OK medan jag inte gillar det alls. Framför allt är det spåren av de 13 månader som vinet legat på fat och den överdrivna malolaktiska jäsningen som borde vara gjord på en betydligt mindre del av vinet som jag vänder mig mot. Att det bränner till i munnen av de 14,5 procenten alkohol kan knappast heller sättas på pluskontot.

Förutom dessa invändningar hittar vi päron, melon och gula äpplen  i vinets doft tillsammans med mineral och vanilj. Smaken är fruktig med gula äpplen och apelsinzest.

Rodney Strong Chardonnay Chalk Hill 2011 får underkänt och nu har firmans vin gjort mig besviken två gånger. Förutom Chalk Hill Chardonnay imponerades jag inte heller av 2010 Zinfandel Knotty Vines. Men eftersom jag gillade Sonoma County Chardonnay har jag än inte blivit helt avskräckt. Det skulle vara spännande att prova om Rodney Strongs prestigeviner är något att ha. Att göra vin kan man uppenbarligen.

Potatisgnocci med svampragu, gjord på torkad
Karl-Johan och champinjoner.

Inga kommentarer: