Anpassad sökning

lördag, februari 11, 2012

2008 K Vintners Syrah Morrison Lane

2008 K Vintners Syrah Morrison Lane

Jag har tidigare nämnt att jag för ungefär ett år sedan var på utmärkta restaurangen 19 glas i Gamla stan och provade vin från Charles Smith Wines och K Vintners. Vinerna hade restaurangen på ett förtjänstfullt sätt kombinerat med mat och jag kan fortfarande drömma vått om den rökta blodkorven med lardo till enkla, sötfruktiga 2008 Boom Boom! Syrah eller älghjärtat med jordärtskockspuré och lingon till 2008 The Creator Cabernet Sauvignon/Syrah.
Charles "Take a mug
shot of me" Smith.
 

Allra bäst bland vinerna som då gick att få tag på i Sverige tyckte jag var 2008 K Vinteners Syrah Morrison Lane. Dagen efter lade jag in en beställning på vinet som fanns i restaurangsortimentet hos Handpicked för 486 kr. Tyvärr visade det sig några dagar senare att vinet var helt slut men då ryckte Margareta på Handpicked in och lyckades skaka fram en flaska. 

När vi nu dricker vinet ett år senare har det en mörk doft med björnbär och blåbär.Här finns både choklad och lakrits och dessutom en svag ton av gräs och örter tillsammans med eukalyptus och en hel del fat.

I smaken hittar vi körsbär och björnbär men det är mindre frukt än vad jag minns. Här finns salmiak, choklad och ek. Syran är frisk och tanninerna både dammiga och mjuka.

Det här var inte lika bra som jag väntat mig och hoppats. Frukten känns aningen intorkad i jämförelse med när jag drack vinet för ett år sedan. Beror det på mina höga förväntningar eller har 2008 K Vintners Syrah Morrison Lane halkat in i en dålig fas?

Lasagne 

2 kommentarer:

Kayaker sa...

3,5 år gammal Syrah? Tja, det är sannerligen inte ovanligt med Syrahviner som drar en repa genom Simplontunneln då...

johan p sa...

Japp, tror den gett sig ut på en upptäcktsfärd dit. Skit också!