Anpassad sökning

söndag, februari 19, 2012

2003 Two Hands the Bull and the Bear

2003 Two Hands the Bull and the Bear 

Oftast försöker jag undvika att skriva om vin jag fått i present men gör då och då undantag när det handlar om något jag finner speciellt intressant. Dagens vin från Two Hands i Barossa Valley är just ett sådant undantag men egentligen inte på grund av att det är extra intressant utan helt enkelt för att det är så gott!

De händer som gett namn åt företaget tillhör Michael Twelftree och Richard Mintz som startade  1999 och  redan efter några år blev kallade "The finest négociant operation south of the equator" av Robert Parker. Two Hands gör en massa olika viner i flera serier med druvor från olika områden i South Australia men basen är fortfarande Shiraz.

2003 var The Bull and The Bear som ingår i Two Hands "Picture-series" en blend med 66% Shiraz och 34% Cabernet Sauvignon men i senaste årgången, 2010, handlar det om Cab 
Sauv. och Malbec.

Jag har vid flera tillfällen provat vin från Two Hands och jag tror aldrig jag blivit besviken men inget har imponerat så som the Bull and the Bear. Det handlar dock till stor utsträckning av att gilla stilen och att inte vara rädd för något ekmonster. Den tid vinet har legat på franska och amerikanska fat (20% nya) har satt mycket tydliga spår.

Den ganska kryddiga doften domineras av cassis men här finns också en del björnbär. En söt sherryton svävar över alltsammans tillsammans med choklad, viol, tobak, kaffe och vanilj. 

Fattonerna är mycket påtagliga också i smaken. Trots att vinet börjar komma upp i åren, visar the Bull and the Bear inte upp några krämpor. Här finns en tydlig fruktighet med svarta vinbär, körsbär och nypon. Viol och vanilj återkommer men chokladen har blivit mer åt puckohållet. Här finns en mycket liten antydan om tuggiga tanniner.

Vi dricker Bull and Bear till en sallad bestående av blandade blad (främst mache, babyspenat och ruccola), avocado, grillad paprika, picklad rödlök, buffelmozzarella, fantastisk amerikansk biff och till detta en  chimichurriliknande dressing. Mmmm...

Biffsallad med buffelmozzarella och chimichurridressing  

2 kommentarer:

Ola Nilsson sa...

Vad kul Johan! Vi köpte precis deras Sexy Beast som verkade helt fantastisk! Vi har inte smakat deras The Bull & The Bear men deras Bella's Garden är en klar favo!

Saknar er här i Bryssel!

Kram,

Ali&Ola

johan p sa...

Tack så jättemycket för denna trevliga flaska. Hittar ni någon Bull and Bear från 2003 måste ni prova den. Tror att smaken skulle passa er.

Jag får köpa upp mig på några flaskor blandat Two Hands nästa gång vi besöker Bryssel.