Anpassad sökning

onsdag, mars 11, 2009

2004 Beaulieu Vineyard Cabernet Sauvignon Georges de Latour Private Reserve


Jag hade förmånen att smaka det här vinet redan i januari och när vi sedan besökte Napa körde vi flera gånger förbi Beaulieu vars vingårdar BV1 och BV2 liksom deras tasting room ligger utmed highway 29 i Rutherford AVA. Men trots att jag tyckte att provsmaket var mycket bra och funderade på att göra ett inköp när vinet släpptes på Sb 15/2 gjorde vi inte något besök. Våra dagar i området var alltför få.

Beaulieu Vineyard startades av Georges de Latour år 1900 vilket gör det till det vineri i Napa som hållit på längst tid. Georges de Latour Private Reserve gjordes första gången 1936 men 1990 planterades BV1 och 2 om men någon kvalitetsförsämring tycks detta inte ha inneburit enligt de omdömen jag hittat på nätet.

När jag provade vinet bestämde jag med en gång att detta skulle inte lagras även om Beaulieu själva rekommenderar att vinet ska sparas i några år till. Jag tyckte dock att det smakade så bra redan nu och varför vänta på något gott? Intressant att se om mina intryck stämmer nu när det handlar om en riktig smakning över längre tid och med mat.

Att provsmaka gör det dessutom enklare att kombinera med mat och lax med pesto och potatismos med parmesan och till det aningen Pinot Noir-reduktion är en kombination som jag förmodligen inte valt om det var första gången jag drack vinet.

2004 George De Latour Private Reserve är en blend med 95% Cabernet Sauvignon och 5% Merlot. Vinet har mycket stor doft. Efter ett par timmars luftning dominerar mörka plommon tillsammans med svarta vinbär, cigarrlåda, tobak, krut och en liten bukett blandade örtkryddor samt en aning vanilj som avslöjar de 21 månaderna på ekfat. I smaken återkommer svarta vinbär och vanilj men här finns också gott om andra solmogna mörka bär som moreller och även lakrits, Eftersmaken är förbluffande lång.

Det är massor av kraft i vinet och även om det är ungt är det fullt drickbart nu. Syran är ganska hög och här finns härligt lena tanniner i lagom mängd. Som alltid när vinerna kommer från USA och kanske speciellt när de kommer från Napa och är gjorda på Cabernet Sauvignon kostar de en hel del och det är sällan man kan sätta Napa cab och det ganska fåniga uttrycket prisvärt i samma mening (som jag precis gjort). Gott är det dock, rentav strålande t o m till fisk!


Lax med pesto serverad med majsragu och parmesanmos

2 pers


Majsragu

3 dl fryst majs
1 röd paprika
½ rödlök, strimlad
1 dl vatten
2 msk kycklingfond
½ citron, pressad
1 msk smör
salt
vitpeppar

Blanda alla ingredienser utom de två sista i en kastrull. Koka på svag värme ca 5-10 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar

Pesto

2 krukor basilika
1 vitlöksklyfta
30 g pinjenötter
80 g parmesanost
1 dl olivolja
salt

Stöt vitlök, nötter och basilika till mos i en mortel eller använd matberedare med knivblad. Blanda i riven ost. Blanda även i olivoljan. Salta eventuellt.


Laxen

2 bitar lax ca 200 g/styck

Pensla laxbitarna med lite olja. Stek dem med skinnsidan nedåt i 5-6 minuter. Lägg pesto på laxen. Servera med majsragu, parmesanmos och Pinot Noir-reduktion Recept påde två senare till höger. Originalreceptet till laxen och majsragun från the Little Penguin.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig det är en riktigt bra pruducent. Jag hade förmånen att dricka deras 1995 för något år sedan. Kanonbra men kunde ligga länge till. Detta är viner att vänta på, åtmistone från bra årgångar. Firman släpper även ut budgetvarianter men jag tycker inte riktigt håller måttet./Höganäs