Anpassad sökning

torsdag, februari 26, 2009

2007 Gnarly Head Zinfandel Old Vine

2007 Gnarly Head Zinfandel Old Vine

Bland de enklare Zinfandel-vinerna har turen i dag kommit till det som jag kanske tyckt sämst om sedan jag började blogga men då framför allt 2006:an fått goda omdöme i svensk press ger jag det en chans till. Att det dessutom finns bbq-sås och creamed corn kvar från gårdagen gör det hela enklare. Burgarna är i dag dock utbytta mot fläskkarré men serverade på samma sätt, d v s på en skiva stekt surdegsbröd med klassiska hamburgertillbehör. Dock inga pommes i dag.

Nej, det här vinet håller inte måttet, det är alltför syltigt även om jag är ganska tolerant men jag tänker fortsätta leta enkla Zins som ska komplettera diverse grillkvällar. Snart kommer 2007 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Sonoma County till Sb och fastän den är åt det  elegantare hållet och kostar något mer lutar det efter vad jag läst redan åt att det kommer att bli sommarens BBQ-vin.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är bara att hålla med enkla Zin är just enkla. Jag tycker det är svårt att hitta något som är bra. Hoppar man upp ett snäpp typ Ridge så blir det bättre. Jag var på middag hos några goda vänner och värden är Zin-frälst men inte heller dessa viner var bra. Jag känner igen dina kommentarer, syltighet, etc. Har du något bra tips om en bra Zin till ett hyfsat pris?/Höganäs

johan p sa...

Bland de billigare tycker jag att Cline Zinfandel California för 89 kr är den som höjer sig över mängden men den är (precis som Ridge-vinerna) en blend. I Clines fall 75% Zinfandel, 13% Carignan, 6% Mourvèdre, 3% Barbera och 3% ej namngivna druvor. Ska det endast vara Zinfandel skulle jag satsa på Ravenswood Zinfandel Vintner's Blend som kostar 99. Dock har jag inte smakat den aktuella årgången.

Intressanta alternativ till Zin är vin på Petite Sirah. Prova t ex Line 39 Petite Sirah 2006 för en jämn hundring

Anonym sa...

Tack för tipsen, Ravenswood har jag testat genom åren och även den nu aktuella årgången. Inget jag hoppade högt över och applåderade. Cline skall jag testa den har jag totalt missat, låter intressant./Höganäs