Anpassad sökning

onsdag, februari 11, 2009

2008 Cono Sur Brut

Jacob tittar förbi med några lådor sushi från favoriten Akki. Till detta dricker vi mousserande från Chile och 2008 Cono Sur Brut med hög syra och aningen sötma i avslutningen passar mycket bra att dricka till. Cono Sur kommer från Valle del Bío-Bío, cirka 40 mil söder om Santiago. Vinet doftar mycket friskt och fräscht av gröna äpplen, citrus och persika. Det har som sagt ganska hög syra och en aning sötma i eftersmaken. Också i munnen är det mycket fruktigt. Samma saker som i doften återkommer.

Vi är fortfarande något snurriga av jetlag efter resan till Kalifornien och sömnen fungerar inte riktigt som den ska men det är det helt klart värt. Vi har bland annat ätit och druckit fantastiskt gott!

Att komma till Napa Valley och alla dess vingårdar, producenter och fantastiska restauranger var en upplevelse i sig men jag tyckte också mycket om de dagar vi tillbringade i San Fransisco. En stad jag gärna återvänder till men då får vi ta lite mer tid på oss och även hinna utforska vinområdena söderut som vi nu inte hann med alls.

Jag kommer att återkomma till resan i diverse poster framöver men inte skriva någon renodlad resebeskrivning. Värt att nämna redan nu är så klart besöket på The French Laundry – en helhetsupplevelse på fyra timmar med underbara smaker, både på mat och dryck. Helt fantastiskt och ett perfekt ställe att fira födelsedag på!

Lillbrossan Bouchon gick inte av för hackor den heller och biffen med frites på det lilla bistrostället smakade ljuvligt. Jag drack Turleys Old Vine Zinfandel medan Jen föredrog Robert Sinskey Vineyards Merlot.

Måste också passa på att nämna lite mer okända Bar Tartine på 561 Valencia Street i San Francisco. Inte ens en liten skylt eller ett namn på skyltfönstret skvallrar om att en riktigt bra restaurang ligger här. Gayområdet Castro tilltalar oss direkt med sin lite bohemiska stil, välskötta hus och småstadskänsla.

Bar Tartine serverar modern kalifornisk mat med en fransk twist och slänger ibland in lite asiatiska influenser. Vi gick hit för att äta brunch men man håller också öppet kvällstid med en a la carte-matsedel och innan vi reste hem passade vi på att besöka restaurangen en gång till.

Till brunchen välde Jen en brioche-macka med rökt lax, pocherade ägg, hollandaise och vattenkrasse. Själv provade jag en ”Open Face Pork Belly Sandwich” med avokado, äggsallad och picklade jalapenos. Till dessa båda mycket aptitliga smörgåsar åt vi ”shoestring fries” - mycket tunt skivade och friterade potatis- strimlor.

När vi kom tillbaka några kvällar senare blev det för mig en förrätt med ”Beef Heart” och Jen valde ”Squid and Pork Belly”. Huvudrätten bestod för mig av ungduva och för Jen av stekta gnocchi med svamp. Genomgående drack vi 2006 Hendry Pinot Noir Hendry Ranch. En helt OK Pinot till den utsökta maten.

På Taylors Automatic Refrechers drack vi inte något vin till de superba hamburgarna även om man kan det och det rör sig om helt OK viner. Eller vad sägs om 05 Merryvale Cabernet eller en halvflaska 04 Pillar Rock Cab från Stags Leap District för $65. Att den senare kanske borde ligga till sig i åtskilliga år hör liksom inte hit. För oss blev det istället öl den ena gången och milkshakes den andra. Hamburgarna är helt enkelt inte av denna världen och sötpotatis-fritsen kommer inte långt efter. Fingerlickin’ good!

Jag har ingen större erfarenhet av Pinot Noir från Oregon men 2006 Mckinley Pinot Noir från Villamette Valley som vi drack på 1550 Hyde är nog den bästa jag druckit hittills. Vinet var mycket fruktigt och jordgubbar dominerade men här fanns också kryddighet och fräsch syra. Perfekt till den goda kycklingen med olivpotatismos och mycket vitlök.

Återkommer framöver med mer intryck från bland annat The French Laundry, vingårdsbesök på Nickel & Nickel, Ridge och Longboard samt från en provning av de ganska fantastiska vinerna från Blackbird Vineyards men det får bli när det vi dricker här hemma har anknytning till resan.

9 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Kul läsa Johan! Ser fram emot resten, särskilt Ridge!

johan p sa...

Niklas,

Tyvärr ingick det inga Monte Bello i Ridgeprovningen. Det var nästan uteslutande zin-blends men det är ju å andra sidan inte så dåligt det heller. Fick bl a prova en som inte släpps på marknaden utan endast till klubbmedlemmar och den var riktigt bra. Ingenting jag köpte med mig dock eftersom jag p g a platsbrist räknat ut att jag endast kunde ta med mig 8 flaskor. Alla var förresten hela när vi kom hem trots att amerikanarna hade öppnat väskan och rotat runt och därmed förstört min noggranna, stötskyddande packning. Använde sk ”wine-skins” – bubbelplast i ett skyddande hölje av tjock och seg vinylplast som tejpades igen med dubbla lager. Om något skulle gå sönder skulle alltså vätskan stanna kvar i ”påsen” och inte förstöra alla kläder. Har inte sett sådana förut men jag tyckte de verkade mycket pålitliga.

Frankofilen sa...

Åh, så härligt det låter. Kan precis känna den där känslan av lyckorus, jet lag och önskan att åka tillbaka direkt på stubben...

Ser fram mot kommande läsning. Visst är det svårt att låta bli att fota den där Napa-skylten ;-)

PS Var fick ni tag på wine-skins? Köppta på plats? Aldrig hört talas om dem, men det låter ju lysande.

Niklas Jörgensen sa...

Ser fram emot att läsa och höra mer om er resa!

johan p sa...

Frankofilen,

Givetvis var jag tvungen att fota den annars ganska tveksamma skylten - "Poetry in a bottle"!!? Lite grämde det mig att jag inte gjorde det redan när vi körde in i dalen eftersom det var solsken då.

Wine skins köpte jag i SF i den lilla men utmärkta butiken ”Napa Valley Winery Exchange” för $6 stycket. De var väl värda priset.

Har förresten precis börjat titta på andra säsongen av ”Oz and James Big Wine Experience” där de båda herrarna i sju program tar sig mellan vingårdar från LA till Napa Valley. Första vineriet de besöker är Jim Clemendens ”Au Bon Climat.” Rekommenderas om du vill drömma dig tillbaka.

johan p sa...

Slarvigt; "...bottled poetry" ska det naturligtvis vara.

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Taylor's Refresher ... enligt mig världens bästa hamburgerbar. Framför allt den mer ruffiga uppe i St Helena. Grymma burgare, och sköna tillbehör. Och vinlistan är inte att leka med. Har druckit både 2001 Shafer Cabernet Sauvignon och 2001 Dalla Valle Cabernet Sauvignon där. Fast i regel räcker det gott med en skön Zin till deras Baconburgare med Chili Strips.

Numera säljer väldigt många av vinerierna i Kalifornien de där praktiska "travel bags". Jag misstänker att det har blivit en storsäljare sedan flygen förbjöd flaskor ombord.
Kolla med de välsorterade butikerna i Sverige, kanske Öl- och Vinmagasinet vid Odenplan, eller någon av Internetbutikerna.
Om inte annat borde ni tipsa dem om denna användbara pryl.

Frankofilen sa...

Jag blev nästan mätt bara av chilin och osten innan jag ens hade kommit ner till stripsen ;-)

Burgarna är nog de bästa jag har ätit.

johan p sa...

Jag har inte någon stor erfarenhet av hamburgerhak men det är lätt att konstatera att Taylors gör de bästa burgare jag smakat, utan konkurens. Vi bor granne med en Max-restaurang (restaurang!!?) och jag har väl aldrig varit någon storkund (de gånger jag ätit där går nog att räkna på ena handens fingrar) men efter att ha ätit Taylors är har suget minskat än mer och då tycker jag ändå att Max är ett strå vassare än konkurrenterna nu när Clock inte längre finns..

Travel bags för vin (de jag köpte i SF hette ”Wine-skins”) är en ganska fantastisk uppfinning. La Cave (www.lacave.se) säljer uppblåsbara skydd till vinflaskor men de är inte tätslutande vilket kan orsaka smärre katastrofer om olyckan ändå skulle vara framme. Föredrar nog engångsvarianterna som enligt tillverkaren inte ska läcka även om flaskan går sönder.