Anpassad sökning

fredag, april 18, 2008

2005 Michael-David Vineyards 7 Deadly Zins

2005 Michael-David Vineyards 7 Deadly Zins

Jen är i Paris och i min ensamhet funderar jag över vad ska man dricka till kalkonfilé med Mole Poblano, den chillikryddade mexikanska chokladsåsen? Jag provar med en extremt överdriven zin, så långt ifrån PK man kan komma med rejält rostade fat, ganska hög alkoholhalt och söt frukt och jag gillar det.

Det verkar finnas oändligt många olika Mole Poblano-recept på amerikanska hemsidor och ännu fler på spanska. Jag hittar inte de chilisorter jag letar efter och provar mig fram till receptet nedan som funkar riktigt bra.

Vinet som luftades i två timmar har som jag tidigare nämnt har en väldigt överdriven stil. Jag föreställer mig att man i USA kan kalla det publikfriande. Doften har främst solmogna mörka bär som plommon, björnbär och körsbär men toner av vanilj, lakrits och svartpeppar slåss också om uppmärksamheten. I munnen är 7 Deadly Zins fruktigt, saftigt och mjukt men samtidigt väldigt alkohol-eldigt och ganska kryddigt. De röda bären från doften har ljusnat en aning.

Ett vin som egentligen är helt galet och ”over the top” men som jag till en början inte kan låta bli att gilla och en given kompis till Mole Poblano. Men när maten är uppäten är det roliga slut. På egen hand blir det fullproppade vinet för mycket och min inledande entusiasm är som bortblåst.

Jag hade egentligen tänkt att ha Tamales som tillbehör till den dagens mat men det var stört omöjligt att få tag på ister. Varför då? Hur som helst så fick det bli majstortillas istället.


Mole Poblano

4-6 pers

1 ancho-chilli
1 cascabel-chilli
2 chipotle-chillis
2 aji amarillo-chillis
25 gram pumpafrön
50 g jordnötter
50 g mandel
3 kryddpepparkorn
2 kryddnejlikor
1 liten kanelstång
1 nypa anisfrö
½ dl vatten
1 tortilla, rostad hårt och skuren i småbitar
2 msk russin
400 g konserverade körsbärstomater
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
0,5 l hönsbuljong
200 g mörk choklad
3 msk olivolja
1 lime, pressad
2 tsk kinesisk soya

Tag bort stjälkar och frön från chilifrukterna. Stek dem på svag värme utan matfett tillsammans med pumpafrön, kryddpeppar, jordnötter, mandel, kryddnejlika, anis och kanelstången tills dofterna kommer fram. Häll över i en mixer eller blender och späd med ca ½ dl buljong. Lägg i tomat, tortilla, russin, lök och vitlök och mixa blandningen. Späd med mer kycklingbuljong om det behövs. Hetta upp oljan tills den börjar ryka och tillsätt därefter den mixade blandningen. Akta dej, det skvätter! Låt koka cirka 20 minuter, rör om så att det inte bränner fast. Späd med resten av buljongen till lagom tjock konsistens.Hacka chokladen och blanda ned den i såsen tillsammans med limesaft och soya.
Servera till stekt kött eller fågel.


Mexican Rice

4 pers

1 tsk salt
1 vitlöksklyfta, hackad
3 msk olivolja
2 dl ris
4 dl hönsbuljong
½ dl tomatpuré
1 dl majs
½ röd paprika, skuren i små bitar
½ gul lök, hackad

Fräs ris i olja tills det blir gyllene. Tillsätt lök, vitlök, paprika och majs och fortsätt fräsa. Lägg i tomatpuré. Fräs någon minut till. Tillsätt salt och buljong. Sjud på svag värme tills riset är mjukt.

2 kommentarer:

Johan sa...

Råkade titta på Gary Vaynerchuks Halloweenprovning igår och där är den med. Kan vara kul att titta på om du inte redan har sett den.

Wine Library TV

johan p sa...

Hej Johan och tack för länken!

Mycket underhållande och även om jag inte är någon bmx-cyklist eller hittar "cherry juice in a rubber glove" så håller jag med honom i stora drag. Men han hade å andra sidan ingen Mole Poblano att äta till vinet.

Jag provade vinet i dag igen och i stort sett har ingenting hänt med vare sig lukt eller smak sedan i går och utan maten till är 7 Deadly Zins inte riktigt min thepåse.

Kan egentligen inte rekomendera detta vin till någon förutom då det serveras kryddstark och lika galen mat som vinet är, gärna med choklad i...