Anpassad sökning

onsdag, april 30, 2008

2005 Famille Dupont Cidre Bouché Fermier

De som följt den här bloggen vet att jag är svag för fransk cider och att jag skrivit om den här förut. Redan i oktober 2006 då jag köpte 2005 Famille Dupont Cidre Bouché Fermier var den bra men hade lite jäst i doft och smak.

Senast jag drack den var i höstas då flaskorna fått ligga till sig ett år i källaren. Jästen hade då helt försvunnit och det som varit en bra cider hade blivit en gudomlig. Det har egentligen inte hänt så mycket under de månader som gått sedan dess och anledningen till att denna cider hamnar på bloggen igen är förutom att den är fantastisk, ett recept från Malin Sandstöm som är så gott att jag gärna vill föra det vidare.

Risotto är som alla som lagat det vet lättlagat men kräver en del kärlek för att bli bra. Jag föredrar carnaroliris som ger lite mer tuggmotstånd än arborio men det är en smaksak. Malin rekommenderar stekt svamp och/eller stekta palsternacksstrimlor och eventuellt en fläskkotlett som tillbehör om man inte äter risotton rakt upp och ner som den är. Jag kör lite stekta champinjoner och en halv grillad kyckling och det fungerar perfekt.

2005 Famille Dupont Cidre Bouché Fermier har för länge sedan tagit slut på Sb men finns i beställningssortimentet. För 65 kronor flaskan kan det vara årets största fynd.


Ciderrisotto

2 pers (eller 4 för-/mellanrättsportioner)

1/2 gul lök
2 dl carnaroli- eller arborioris
5 dl svampbuljong (het)
2 1/2 dl fransk cider
1 dl finriven parmesan
olivolja till stekning
10-15 blad färsk rosmarin
Salt
Svartpeppar ur kvarn

Finhacka löken och stek den genomskinlig i olivolja. Häll i riset i kastrullen. Höj värmen något och rosta riset ett par minuter. Häll över 1 dl cider och låt koka in helt. Häll sedan på den varma buljongen och den resterande cidern i omgångar, lite i taget, tills riset är klart och risotton har en löst krämig konsistens. Rör om ofta. Rör ner den rivna parmesanen och finhackade färska rosmarinblad. Smaka av med salt och svartpeppar.

4 kommentarer:

Marcus P sa...

Hola Johan. Detta receptet på Ciderrisotton är sjukt god. =)

Jag är som du svag för fransk cider med och har nu en hel samling av just Dupont Cidre. Nu har jag bara en fråga i hur du lagrar det?. Jag har haft mina förra liggandes ned i min källare men funnit att vissa har en smak av kork. Enligt deras hemsida ska man ha cidern ståendes. Pratade med en kompis som jobbar inom vin branschen och han trodde det hade något med frukten (äpplen) i cider att de ska stå upprätt. Vad tror du?
Ha d flott// Marcus

johan p sa...

Hej Marcus,

Kul att du gillar ciderrisotton!

Jag har lagrat alla cider liggande i källaren och aldrig haft problem med korksmak. Ska kolla lite med mina kontakter om de har någon kännedom om detta problem men om Dupont tycker att flaskorna ska stå upp är det säkert baserat på lång erfarenhet. Återkommer med de svar jag kan få tag på.

Johan P

Marcus sa...

Perfekt. Ha de// M

johan p sa...

Hej Marcus,

Kollade lite med min vän "den långe Jugoslaven" som också är ciderfantast men han hade ingen speciell förklaring till rekommendationen att lagra cider stående. Däremot berättade han att flera Champagnehus gör detsamma. Lycka till med ditt ciderlagrande!

/Johan P