Anpassad sökning

torsdag, juli 16, 2015

2011 Michael David Winery Lust


Det var i det närmaste fem år sedan jag senast drack Lust från Michael David Winery. Det är kanske onödigt länge men även om jag gillar Lust är det med sin alkoholhalt på 16,9% och priset 550 kr, så pass extremt att någon gång ibland faktiskt räcker.

Förra gången jag skrev om Lust kunde jag konstatera att vinet "inte passar alla" och så är det naturligtvis också vad gäller årgång 2011. Sötman från de solmogna druvorna är hög och vinet påminner en hel del om portvin. Jag har inte lyckats hitta siffror angående fatlagring av årgång 2011 men det handlar om 18-19 månader i nya amerikanska fat. Det blir tydligt i både doft och smak.

Förutom Zinfandel har Michael David blandat i en liten del Petite Sirah i Lust. Druvorna i vinet har certifierats av Lodi Rules for Sustainable Winegrowing.

Förutom fat finns det mest mörka- och röda bär i vinets doft. Främst handlar det om björnbär men här finns också kirsch, kryddor, choklad, vanilj och... aprikos!

De mörka bären återkommer i smaken som också innehåller russin och torkade fikon, choklad, vanilj och plommonsylt. Alkoholen är inte helt integrerad och lämnar viss hetta.

Trots knasigheten gillar jag Lust och jag hoppas att det inte dröjer fem år tills nästa gång!

Vinerna från Michael David importeras av Janake Wine Group och Lust finns i beställningssortimentet.


Smoky Glazed Asparagus - sparris som vänts i en
blandning av majonnäs, rapsolja och kryddor.

Som vanligt under semestern på Råå blir det en hel del grillande. Denna sommar tänkte jag framför allt träna på att grilla långsamt och därför blev det en bit entrecôte som fick äran att ackompanjera Lust Zinfandel.

Köttet penslades med olja och masserades med en rub bestående av chilipulver, kakao, kaffe, rostade korianderfrö, rörsocker och salt. Sedan fick det gå under lock på ganska låg värme i ett par timmar med en näve mesquitechips.  Gott!

När köttet vilade provade jag att grilla sparris som vänts i en en röra av majonnäs, olja, limejuice och kryddor. Idén kommer från Nate Appleman och ett recept i Food and Wine men anpassades en del efter matgästernas och mina önskemål. Gott blev det och recept återfinns nedan.


Helgrillad entrecôte med sparris och bernaise.

Majonnäsglacerad sparris

1/2 dl majonnäs
1/4 dl rapsolja
1/2 lime, juice
1/2 msk rökt paprikapulver, sweet
1 tsk salt
250 g grön sparris, trimmad

Blanda allt utom sparris och smaka av. Vänd sparrisen i såsen och grilla några minuter på hög värme, tills sparrisen får fin färg.

Inga kommentarer: