Anpassad sökning

fredag, maj 08, 2015

2012 Wine By Joe Pinot Noir


Jag besöker Söderhallarna hyfsat ofta men är trots det fortfarande inte ens i närheten av att hitta rätt i huset på Medborgarplatsen. Denna gång hamnade jag i fel hiss och på väg till det garage där jag parkerat, lyckades jag hamna inte bara på en utan på flera våningar där det krävdes passerkort för att komma ut. Vid något annat tillfälle har jag helt enkelt struntat i att handla i favoritbutiken The English Shop eftersom jag inte hittat dit. Däremot har jag lärt mig hitta till Systembolaget, HS Asien Livs och Lulles Fågel & Vilt. Den senare har blivit pålitlig leverantör av bland annat fågel till den årliga gåsmiddagen och jag får alltid strålande service av den trevliga personalen. 

Nu var det inte gås jag var ute efter denna gång utan vårkycklingar. Lulles hade både skånska och franska att välja på och jag valde de obetydligt dyrare sydsvenska fåglarna. Jen och jag hade talat om att använda kycklingarna i en asieninspirerad måltid och så fick det bli. Som tillbehör rörde vi ihop vi en crème på bland annat jordnötssmör och kokosmjölk. Några halverade brysselkål fick en sväng i het panna och serverades med korianderpesto. Riktigt lyckat faktiskt och trots att fåglarna var pyttesmå blev vi mätta och belåtna.

Till detta valde vi en enkel Pinot Noir från Dobbes Family Estate i Dundee, några bil sydöst om Portland, Oregon. Vinmakare och ägare till Dobbes är Joe Dobbes som startade firman så sent som 2002. Förutom viner under namnet Dobbes Family Estate gör man också de enklare Wine by Joe. I serien ingår Pinot Noir, Pinot Gris och Pinot Blanc. Via Göteborgs Vinhus och beställningssortimentet finns de båda förstnämnda på Sb. Vi har vid några tillfällen druckit firmans enkla men trevliga Pinot Gris som kostar 151 kr men till den asiatiska vårkycklingen valde vi Pinot Noir. 

Initialt blir vi bekymrade över vinet. Vi hittade en biton i doften som jag inte för mitt liv kunde komma på vad det var men som inte var helt angenäm. Med lite luft blåste problemet all världens väg och kvar fanns en saftig P. N. med mer gemensamt med sina kralligare kusiner från Kalifornien än jag väntat mig. 

När vinet luftats en aning doftar det hallon och mogna jordgubbar. Här finns också mandel och en jordig ton. Jordgubbar återkommer i smaken som också innehåller körsbär och något kolaliknande. Vinet är saftigt, har bra syra och en del tanniner. Alkoholhalten ligger på 13%. Enkelt, gott och hur trevligt som helst!

Vårkyckling med jordnötscrème och stekt brysselkål med korianderpesto.

Inga kommentarer: