Anpassad sökning

lördag, maj 02, 2015

2012 Layer Cake Wines Chardonnay One Hundred Percent Pure


Jag efterlyste i ett tidigare inlägg, fler viner på Sb från Layer Cake Wines och sedan en tid tillbaka finns både Chardonnay och Cabernet Sauvignon i beställningssortimentet. Knappast min förtjänst men bra är det! Vinopia importerar och tyvärr är det helt kolli om 6 flaskor som gäller. Jag hade tur och hittade en flaska i min lokala Sb-butik. Självklart slog jag till direkt. 

Layer Cake Chardonnay 2012 är en trevlig bekantskap som både Jen och jag tycker om. Det kanske är läge att slå till på en låda? En flaska kostar 160 kr och det måste anses som hittat.

Vinet har en fruktig doft med apelsin, melon och ananas. Här finns också vanilj och Ahlgrens bilar. Bara en mindre del av vinet har legat på ek och då var det begagnade, tre år gamla fat. Druvorna kommer från vingårdar i Monterey och Santa Barbara och med tanke på namnet handlar det så klart om hundra procent Chardonnay. Smaken är frisk men förvånansvärt söt med melon, citrus och toner av nygräddad paj. Ett riktigt bra, enkelt vin om man dricker det någorlunda kylt. När temperaturen stiger upp till rumstemperatur visar sig en del mindre skavanker. Men vem vill dricka varm Chardonnay?

För att matcha vinet satsar vi på en uppdaterad variant av Shrimp and Grits - egentligen en frukostklassiker från kustregionerna i de amerikanska sydstaterna. Vi gör tvärtom och äter den till middag på kvällen och vid sidan av de stekta räkorna har vi adderat tomater som bakats (eller snarare torkats) 15 timmar i 50 gradig ugn, stekt portabello och rostad broccoli. Soul food när den är som bäst! 

Shrimp and Grits de luxe med rostad tomat och broccoli, stekt portabello
och färsk koriander.

Inga kommentarer: