Anpassad sökning

måndag, augusti 04, 2014

Zinfandel x 5

Eftersom jag missade att skicka min beställning på viner jag tänkt mig att prova vid sommarens besök i Skåne då det brukar bli mycket grill, fick jag tänka om och komma på något annat roligt med utgångspunkt i det lokala Systembolagets sortiment. Vi bestämde oss för att jämföra några Zinfandel-viner för under hundringen. Vilken passar bäst till grillade hamburgare?


Det var till Sb:s butik på Råå i södra Helsingborg jag begav mig för att inhandla de viner som skulle testas. När någon har frågat mig vilken av de billiga -vinerna på Zinfandel jag tyckt bäst om har jag de senaste året svarat Vintners Blend från Ravenswood. Före det var Cline min favorit.

Billig Zinfandel brukar vara ganska syltiga, rejält fatade och ha ganska hög alkoholhalt. Jag måste börja med att säga att inget av de fem viner vi provade var speciellt bra. Till syvende og sidst handlar det snarare om att utse det minst dåliga än vilket som är bäst. Ändå tycker jag att vinerna har en funktion att fylla och jag gillar enkla Zinfandel-viner. Jag dricker dem helst till het/kryddig mat.

Vi provade vinerna till grillade hamburgare med bacon och ost och med två sorters såser. Den ena var en kryddig jordnötssås med chipotle och den andra en ganska mild, mycket fruktig och ganska söt sak baserad på grenadine. 

De amerikanska viner som till största delen är gjorda på druvan Zinfandel, kostar under hundralappen och som fanns i Sb:s butik på Råå var:

2012 Apothic Red Winemaker's Blend
2012 Cline Cellars Zinfandel
2012 Gnarly Head Old Vine Zin
2012 Ravenswood Vintners Blend Zinfandel
2012 Woodbridge by Robert Mondavi Zinfandel

2012 Apothic Red Winemaker's Blend
Apothic som gör två viner - en vit och en röd blend, är en skapelse av jättefirman E & J Gallo Winery. Denna röda blend är den enda av dagens viner som inte har Zinfandel utskrivet på flaskan. I Kalifornien måste minst 75% av innehållet komma från en specifik druvsort för att denna ska få skrivas ut på etiketten. Exakt hur blandningen i Apothic Red ser ut har jag inte lyckats ta reda på men den består till största delarna av Zinfandel, Syrah, Merlot och Cabernet Sauvignon. Druvorna kommer från vingårdar i hela Kalifornien, främst de centrala delarna. Vi är ganska överens om att Aphotic Red tillsammans med Cline Zinfandel är mer röd- än mörk frukt medan det omvända gäller de andra provade vinerna.

Apothic Red har blivit omtalat för sin extremt höga sockernivå (16 gram/liter!), vilket är väldigt mycket mer än i de andra vinerna. Ändå upplevs vinet inte som det sötaste. Däremot får det utmärkelsen som det minst intressanta. Det har en parfymerad, artificiell smak och vi är i stort sett eniga om att Apothic Red fungerar sämst till hamburgarna. Alkoholhalten ligger på 13,5%. Apothic Red kostar 81 kr på Sb.

2012 Cline Cellars Zinfandel
Cline har det största solcellsdrivna vineriet i Kalifornien och numera brukas alla Clines egna vingårdar "sustainable". Druvorna till 2012 Cline Zinfandel kommer från fjorton vingårdar i Lodi. Om även dessa är ekologiska, framgår inte och därför antar jag att de inte är det.
  
Precis som Apothic är också Cline Zinfandel är en blandning av flera olika druvor. I årgång 2012 ingår 75% Zinfandel, 13% Carignan, 6% Mourvèdre, 3% Barbera och ytterligare 3% icke namngivna druvsorter. Alkoholhalten är på 14% och sockret på 5 gram/liter. Vinet har tydlig doft och smak av körsbär. Trots sin enkelhet och att det saknas en djup och komplexitet, upplever jag vinet som välgjort och att allt är i bra balans. Cline Zinfandel är det av vinerna som bär mist spår av fatlagring. 35% har legat 6 månader på nya mediumrostade franska fat. Cline Zinfandel kostar 89 kr.

Något intressant är det att Sb föreslår att vinet ska serveras till vegetariska rätter.

2012 Gnarly Head Old Vine Zin
Förra gången jag drack Old Vine Zin från Gnarly Head hamnade det mesta av innehållet i vasken. Då var 2010 aktuell årgång. I dag när vi dricker 2012 tycker jag fortfarande inte om vinet men det är bättre än senast och några runt bordet tycker att Gnarly Head fungerar bäst till burgarna.

Trots att sockerhalten på 5 gram/liter är betydligt lägre än i Apothic Red är Gnarly Head det av dagens viner som upplevs som sötast. Alkoholhalten på 14,5% är OK integrerad. Druvblandningen består av 86% Zinfandel och 14% Petite Sirah.

2012 Ravenswood Zinfandel Vintners Blend
Som jag tidiga skrev har jag hävdat att Vintners Blend från Ravenswood  är bäst bland de billiga zinfandelvinerna på Sb. Jag blev därför extra besviken när jag upptäckte att alkoholen som ligger på 13,5% är urdåligt integrerad i 2012:an. Det blir bakläxa och är naturligtvis inte OK i ett vin där de flesta korkar kommer att ryckas ur flaskan bara timmar efter inhandlandet.

På Ravenswoods hemsida finns det ingen information om årgång 2012 av detta vin. Svenske importören Bibendum uppger att druvorna består av 78% Zinfandel,  9% Carignan och 13% övriga druvor. Enligt Sb är vinets råvaror endast Zinfandel. Hallå!

2012 Ravenswwod Vintners Blend har trevlig doft och en ganska komplex smak. Sockerhalten på 4 gram/liter är näst lägst dagens startfält. Hade det inte varit för alkoholhettan hade det varit klart godkänt. Jag tror jag ska investera 99 kr i en flaska som får ligga ett par år. Bara för att se vad som händer.

Woodbridge by Robert Mondavi Zinfandel
Woodbridge Winery i Lodi startades av Robert Mondawi 1979 och målet var att göra billiga fruktdrivna vardagsviner. Några av oss som var med och provade zin till burgare tyckte rentav att Woodbridge var det bästa valet. Den har alla kännetecken av en klassisk Zinfandel men jag upplever den som lite tunn i smaken.

Woodbridge Zinfandel kan stoltsera med lägsta sockerinnehåll av våra provade viner (3 gram/liter) och ett pris på 89 kr. Alkoholhalten ligger på i sammanhanget, beskedliga 13,5%. Åter är det Bibendum som importerar och precis som i fallet Ravenswood uppger Sb att råvaran till vinet består av Zinfandel medan importören också uppger 12% Petite Sirah och 11% övriga druvor. På Woodbridge hemsida finns ingen information om årgång 2012.

Högrevsburgare med jordnötssås, ost och bacon.
Vi som provade dessa viner var alltså inte överens om vilket som var bäst. Däremot var vi ganska ense om att vi inte vill dricka mer av Apothic Red och att enkla, billiga, syltiga viner visst har sin plats om bara maten som serveras är den rätta.


BBQ-sås med chipotle och jordnötssmör 

1 msk olja
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1/2 dl tomatpuré
1 dl ketchup
1 msk rödvinsvinäger
1 msk Worcestershiresås
1 msk Dijonsenap
3 msk honung
2 chipotle i adobo
1/2 dl jordnötssmör
1 msk liquid smoke
salt och svartpeppar

Fräs löken mjuk och genomskinlig i oljan. Tillsätt tomatpuré och rosta den i några minuter. Tillsätt övriga ingredienser och koka ner till lagom tjocklek, cirka 20 minuter. Puréa med stavmixer eller i blender. Smaka av med mer honung, vinäger, salt och peppar. Låt svalna och ställ in såsen i kylen.


BBQ-sås med grenadine 

1 msk olja
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
2 msk tomatpuré
2 dl ketchup
1 dl grenadine
1 msk rödvinsvinäger
1 msk Worcestershiresås
1 msk Dijonsenap
1 msk brun farin
1/2 chipotle i adobo
1 msk liquid smoke
salt och svartpeppar

Fräs löken mjuk och genomskinlig i oljan. Tillsätt tomatpuré och rosta den i några minuter. Tillsätt övriga ingredienser och koka ner till lagom tjocklek, cirka 20 minuter. Puréa med stavmixer eller i blender. Smaka av med salt och peppar. Låt svalna och ställ in såsen i kylen.


Inga kommentarer: