Anpassad sökning

måndag, april 07, 2014

2012 Ojai Chardonnay Santa Barbara County


Det är ofrånkomligt att inte göra jämförelser när man med bara några veckors mellanrum dricker  de två enklaste vinerna på Chardonnay från Adam Tolmachs Ojai och grannen och före detta vinpartnern Jim Clendenens Au Bon Climat. De båda vinerna släpptes på Sb med bara en månads mellanrum. Ojai den 1 april och Au Bon Climat 1 mars. Prisskillnaden är inte särskilt stor. Ojai kostar 239 kr och ABC 191 kr. Här finns vad vi tyckte om 2012 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County.

Vi dricker 2012 Ojai Chardonnay Santa Barbara County till pizza med kyckling, gul paprika och lite ruccola. Jag hade tänkt slänga på några nötter också men det glömde jag bort. Trots det blir pizzan helt OK och även om den inte lyfter vinet eller vice versa, fungerar det bra ihop. 

Hälften av druvorna till vinet kommer från Bien Nacido och hälften från Solomon Hills. Båda vingårdarna är belägna i Santa Maria Valley AVA. Helt klart är det här ett bra vin och vi tycker verkligen om det. I den svala doften finns en härlig mineralitet, citronzest, clementin och päron. I smaken som hänger kvar underbart länge, blir fattonerna aningen tydligare. Jag har ingen aning om hur länge vinet legat på fat men det är allmänt känt att Adam Tolmach de senaste årgångarna blivit försiktigare med fatlagringen.  

Men vilken baschardonnay från 2012 är då bäst, Ojai eller Au Bon Climat?

Egentligen vill jag undvika att välja. Jag vill dricka mer av båda och någon skillnad i kvalité upptäcker jag egentligen inte. Kanske vore det enklare om jag provat de båda vinerna vid samma tillfälle. Om jag ändå blir tvungen att göra ett val och all things considered skulle det nog bli Au Bon Climat.

Rimmad torskrygg Provençale och potatisterrin på Kung Carls
bakficka
Vill också nämna att Jen och jag besökte nyrenoverade Kung Carls bakficka på Norrlandsgatan här i Stockholm och jag tyckte det vi blev bjudna på var så gott att jag vill smyga in lite reklam på bloggen. Vi åt bland annat torskrygg som var perfekt tillagad och utmärkt rökt renhjärta. Hit vill jag gå igen!


Pizza med kyckling, paprika, mozzarella och ruccola.

Inga kommentarer: