Anpassad sökning

måndag, april 21, 2014

2006 Lillian Winery Syrah

 2006 Lillian Winery Syrah

Vi lagar påsklamm och har bestämt oss för att korka upp ett vin jag längtat efter länge. Senast vi drack denna Syrah från Lillian Winery var på våren 2010. Vinet inhandlades i slutet av 2009 och kostade då 699 kr. 

Efter att jag läst påCellartracker vad de som provat vinet på senare tid har tyckt, är jag förberedd på att vinet fortfarande har flera år framför sig men att det skulle kännas så pass ungt och livligt blev ändå en överraskning.

Men vi började middagen med ett litet experiment och varsitt glas Silvaner från Juliusspital. Rätten blev mycket bra men inte särskilt estetiskt tilltalande. Min enkla idé var att ta saker som är goda och kombinera ihop dem. I det här fallet rökt lax, vit sparris, hollandaisesås och pannkaka. Jag får fundera vidare hur jag ska göra denna crêpe-förrätt lite snyggare.

Juliusspital Würzburger Stein Silvaner trocken
Mitt crêpeexperiment. Ska fundera vidare på hur det kan presenteras
lite snyggare. Rödbetsgroddar var nog inte grejen...
Tillbaka till huvudrätten och det röda vinet från Oregon. Det är nämligen i det lilla samhället Dundee i Oregon med strax över 3000 invånare som Lillian hör hemma. Fast druvorna till 2006 Syrah kommer från White Hawk Vineyard i Santa Barbara County, Kalifornien. 2006 var sista årgången som Lillians Maggie Harrison hämtade 100% av druvorna därifrån. I senare årgångar finns det också frukt från vingårdarna Stolpman och Bien Nacido. 2006 gjordes det endast 508 lådor Lillian Syrah.

Som jag tidigare nämnt upplever vi vinet som fortfarande ungt och det har en fantastisk intensitet och täthet. Precis som jag vill ha min Syrah! Det finns fortfarande en hel tanniner kvar och framför allt doften är härligt komplex med bland annat tobak och sötlakrits tillsammans med både röda och mörka bär.

Otroligt bra och jag ångrar att jag inte ansökte om banklån för att köpa fler flaskor. Eller var det rentav så att Gunnar och Co på Divine hade limiterat hur många flaskor varje kund fick beställa?

Maten då? Jo, det blev lamm med potatisgratäng och rödvinssky. Enkelt och gott och utmärkt sällskap till högklassig Syrah.

Lammstek med rödvinssky och späda morötter. Till detta serverades
också en potatisgratäng.

Inga kommentarer: