Anpassad sökning

lördag, april 25, 2009

2005 Ojai Pinot Noir Bien Nacido Vineyard

2005 Ojai Pinot Noir Bien Nacido Vineyard

Syrah från Ojai har blivit lite av en favorit men deras Pinot Noir har jag inte mycket erfarenhet av. Vi dricker vinet till en asiatiskt-inspirerad middag på ankbröst som kryddats med kinesisk five spice (kryddblandningspulver som består av stjärnanisfrö, fänkål, kanel, nejlika och svartpeppar), en sås på soya, honung och stjärnanis, nudlar med vårlök och sesamfrö/olja. Till detta pak choy som vi steker hastigt i ankfettet och sedan låter gå färdigt med honung, soya och kycklingbuljong.

Vinet från Santa Maria Valley i Santa Barbara som vi luftar i ett par timmar har en mycket kraftfull doft där röda bär som jordgubb, vinbär och hallon dominerar men vi hittar också vanilj, choklad och viol.

Smaken är kryddig och även här dominerar de röda bären men här finns också vanilj och söta drag som påminner om svartvinbärs-saft. I eftersmaken dyker några torkade plommon upp.

Vinet smakar mycket bra på egen hand men blir ännu bättre tillsammans med den ganska kryddiga och smakrika men inte heta maten.


Five Spice-ankbröst med soya och honungssås

2 pers

2 små ankbröst eller 1 större
4 tsk five spice krydda
salt
svartpeppar

Sätt ugnen på 180ºC. Torka av ankbrösten och snitta skinnet och fettet till ett rutmönster. Gnid five spice krydda i och på ankbrösten. Krydda också med salt och svartpeppar. Lägg i en het stekpanna utan smör eller olja, sänk värmen och stek 3-5 minuter på skinnsidan. Vänd och stek på andra sidan 1-2 min. Bryn även kanterna. Lägg ankbrösten i en ugnssäker form och stek i ugnen till innertemperatur når 60ºC. Låt dem vila i folie minst 5 minuter.


Sås

2 msk flytande honung
6 msk japansk soya
3 stärnanis
½ lime, zest och saft

Hetta upp mycket lite olja i en liten gryta. Lägg i stärnanis och rosta i några minuter. Sänk värmen. Tillsätt honung, soya, limesaft och zest. Koka upp och låt koka tills såsen reducerats till önskad konsistens. Ta upp stjärnanisen och servera.

Originalreceptet som vi ändrat något kommer från Mike Robinsson, BBC Food.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter riktigt gott. Pinot Noir och anka är en riktig höjdare. Innan kronraset var det synnerligen förmånligt att inhandla ankbrösten i Helsingör. Idag vet jag inte om det är lika kul. Vinet låter spänannde. Jag har också bar hört talas om deras Syrah men detta vin låter ju riktigt bra. Parker skriver ju dessutom att få amerikanska Pinot Noir viner vinner på att lagras så att det är ju bara att öppna och njuta. Såsen verkar intressant på gränsen till för kryddig, eller?/Höganäs

Anonym sa...

Hmm ! Slog upp ditt vin i Parkers senaste Wine Byers Guide. Tror katten att det var gott. Det vattnas i munnen, 92 friska Parker poäng. Skall drickas nu till 2017. Det där jag skrev om lagring så lär det gå alldeles utmärkt med detta vin. Firman gör även alldeles utmärkta Chardonnayer men där är Parker mer skeptisk till lagring och det är också min allmänna inställning till amerikanska vita viner. Det finns säkert undantag. Har du provat något vitt från Ojai?. Parker hyllar alla deras viner. Det är tydligen bara att köpa när man råkar ramla över något vin från denna firma./Höganäs

johan p sa...

Jag har inte provat någon Chardonnay från Ojai men däremot en Sauvignon Blanc, 2007 McGinley Vineyard som finns i beställningssortimentet för 349 kr men jag gillade det inte alls. Har överhuvudtaget haft svårt för att uppskatta lite dyrare Sauvignon Blanc från USA. Jag upplever dem som övertydliga i sin druvtypiskhet. Nya Zeeländska varianter brukar anklagas för att dofta kattlåda men amerikanska dito tycker jag också har toner av detsamma i smaken, speciellt om temperaturen stiger någon grad. Billigare varianter har jag däremot oftare upplevt som njutbara.

Angående såsen så visst är den kraftig i smaken men den mängden jag lade upp till ankbröstet var inte mer än ett par matskedar per person.

2005 Ojai Pinot Noir Bien Nacido Vineyard kan givetvis lagras men jag kanske inte skulle spara den så länge som till 2017.

Anonym sa...

Det är inte jag som sade att den kunde sparas till 2017. Men det kunde ju vara kul att prova. Parker brukar annars skriva att det är skillnad på att överleva och att utvecklas i rätt riktning.(Det gäller väl både vin som människor) Han gör ingen beskrivning om vinet i detta fall. Däremot står det helt klart att han gillar producenten. Jag tror att du gjorde alldeles rätt och poppade upp korken. Den var ju god eller hur. Såsen skall jag testa men som du skrev i måttlig dos. Jag håller med dig Sauvignon Blanc från USA är inte min grej. Hitintills har jag inte smakat någon som är bättre än de "inhemska"./Höganäs

johan p sa...

Jag förstod att det var farbror Bob som sagt 2017.

Jag kommer att fortsätta prova amerikanska Sauvignon Blanc men än så länge sätter jag de från Sancerre högst.

Anonym sa...

Jag tror inte jag satsar så många slantar på amerikansk Sauvignon Blanc och Cloudy Bay har jag druckit tillräckligt av men jag kan lätt klara av en ren Sauvignon Blanc från Bordeaux. Tex Lurtons lätt ekfatade Ch Couhins-Lurton. Den går även att lagra men inte längre än 10 år. Jag drack deras 1999 för något år sedan och den började ramla ihop men 1999 var ju inget kanon år i Bordeaux. Däremot finns det kvar flaskor från årgång 2005 på SB./Höganäs

Red Scream sa...

Håller helt med om Ojais sauvignon blanc. För tjock, för mycket alkohol. Annars tycker jag det finns många trevliga sauvies från Sydafrika, om du vill gå utanför Europa! :-)